Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Jaska

Sivuja: [1] 2 3 ... 15
1
...valitettavasti Joensuu jää väliin, on olevinaan sen verran kiirettä.

2
Moi,
Oli kiva nähdä pitkästä aikaa Jussi, Elise... Ahokkaan Harri ja Joensuun ladyt... ja pikkaisen nopeemmin Kari ja Tero myös (mulla oli muka olevinaan kiire jonnekkin)... kiitos pidemmistä ja lyhyemmistä keskusteluista... erittäin virkistävää tämän kiireisen työn rinnalla, joten suuri kiitos !

-jaska

3
...törmäillään siellä...  8)

4
Ihan vaan kyselen, onko kuinka moni menossa Barcelonaan tänä vuonna

-jaska

5
Bittejä pinoon / Vs: Tomorrowland -esitysohjeet..?
« : 22.05.15 - klo:10:07 »
Niin tämä ohje on tehty mitä suurimmalla todennäköisyydellä siksi, että USA:ssa lähes kaikissa uusissa teattereissa ja etenkin niiden ykkössaleissa on väärän formaatin valkokangas. Jenkeissä kun isoimmat teatteriketjut alkoivat lanseerata 4-5 vuotta sitten omia brändi saleja RPX (Regal), ETX (AMC), XD experience (Cinemark),jne... he kaikki tekivät valkokankaista FLAT (1,85:1) muotoon ja valkokangas alkaa lähes lattiasta ja menee lähes kattoon... tämä siksi että heillä on tapana tehdä pitkiä / kapeita saleja joihin ei mahdu isoa Scope valkokangasta ja sitten heidän piti täyttää mainostamansa asiakaslupaus "valkokangas on seinästä seinään ja lattiasta kattoon", tosin Scope leffat on vain soiro keskellä. Amerikkalaisesta näkökulmasta katsottunahan maailma loppuu siihen Amerikan ja muiden maiden rajaan. Tästä johtuen tuo elokuva näyttäisi vähemmän visuaaliselta heidän omissa teattereissa, he vain ovat unohtaneet että muualla maailmassa valkokankaat tehdään pääsääntöisesti Scope (2,39:1) formaattiin, koska alkuperäisen Scope formaatin tehtävä oli olla ns. visuaalisiin leffoihin sopiva formaatti.

Eli mitä todennäköisimmin tämä elokuva pitäisi esittää Scopena niissä teattereissa missä valkokangas on Scope formaattiin tehty ja niissä FLAT missä valkokankaan muoto on 1,85:1...

Olipa monimutkaisesti selitetty... ;D

6
Bittejä pinoon / Vs: Tomorrowland -esitysohjeet..?
« : 21.05.15 - klo:23:42 »
...koska tälle on aivan naurettavan selkeä syy miksi näin on pyydetty ja se on vielä pääsääntöisesti väärin... 8)

7
Bittejä pinoon / Vs: Tomorrowland -esitysohjeet..?
« : 21.05.15 - klo:23:36 »
...meinasin ottaa kantaa tähän... mutta jätän väliin... ;D

8
...juuu tuossa luki enään vain Dolby (ei Doremi)... Dolby on aikaisemmin luvannut että tekisivät noihin Dolbymaisen GUI...

Juurikin näin, se vedetään suoraan projaan kiinni ja on uskomattoman pienen kokoinen... ja väylänopeudetkin alkaa olla eri planeetalla vanhoihin verrattuna.

9
Ensimmäistä Dolby/Doremi IMS-2000:sta tuli tuossa hypisteltyä viimeviikolla, kivan pieni ja kompakti paketti suoraan koneen kylkeen... ja kovasti spekseissä luvataan suorituskykyä.

10
...taitaa jossain vaiheessa vahtua tuo JPEG 2000:nen JPEG XT:ksi...

The JPEG standardization committee has played an important role in the digital revolution in the past quarter-century. However, the ever-changing requirements in multimedia applications have created new challenges in imaging for which solutions should be found. This Emerging Technologies webcast provides an overview of several new solutions, including a recently developed image format called JPEG XT that is intended to deal with high dynamic range (HDR) content. In addition, JPEG PLENO, a recent initiative by the JPEG committee to address an emerging modality known as plenoptic imaging, will be explained. Finally, we will introduce JPEG AIC (Advanced Image Coding), a potential initiative that aims to create a new image compression standard that would not only offer superior compression efficiency when compared to JPEG and JPEG 2000, but also would provide other features attractive for multimedia applications of tomorrow.

11
... niin muistaakseni siis DSS200:sta tuki loppuikin jo. kesäkuussa.. siihen ei tehdä mitää softaa enään ja osia saa niin kauan kuin niitä riittää valmistajalla... DSS 220 jatkuu vielä pari vuotta tuki palvelut (softa, jne.)... ja 1.-sarjan projektoreihin tuki loppui jo aikoja sitten... osia saa niin kauan kuin riittää, mutta ei mitään softaa... digital life, what we can do.....

12
...niin siis Dolbyn servereiden saanti/tuotanto pysähtyy Kesäkuussa, sen jälkeen menee odotettavasti pari vuotta ja sitten kaikki tuki kyseisille laitteille loppuu. No ei varmaankaan murhetta, vaan toimivat omine pikku ongelmineen suht OK / toivottavasti... mutta mitä sitten kun on murheita kahden vuoden jälkeen... saattaa olla tyhjä vastassa.

Nyt ilmeisesti tulossa oleva korvike Dolbylta on Doremi IMS-2000 (maaliskuussa alkaa tehtaan toimitukset), se tekee spec. paperin mukaan lähes kaiken, melkein keittää kahvitkin. Tuo laite tulee kovalevyineen suoraan koneen kylkeen (siis riipuen koneesta ja sen mallista)... ja siinä on pikkuinen murhe. Sen kovalevyn vapaa tila on vain 1.9TB, siis vähemmän kuin valtaosalla on nykyään...? tuo ilmeisesti kuitenkin tukee 2TB levyjä joten vaihtamalla kaikki kole saa peräti 3.8TB säilömis tilaa...

13
Bittejä pinoon / ...kaikenlaista... Doremi, Atmos
« : 15.02.15 - klo:13:46 »
...saan tuossa ens kuun alussa lisätietoa siitä millä tavalla tuo Dolbyn Doremi kuvio etenee, ovat ilmeisesti tyrkkäämässä markinoille uutta mallia nimeltä IMS 2000 missä on aika pienet kovot ja media blokki samassa paketissa, toivottavasti muuttavat käyttöjärjestelmän samalla Dolbyn vanhan version kaltaiseksi. Vastaavanlainen miniserveri murikka löytyy esim. Barcolta "Alchemy" mutta tuossakin on alle 2Tb tallennustilaa, tosin tuo Alchemy osaa ajaa 4K 60fps jos sillä nyt sitten koskaan tulee olemaan mitään käyttöä ? Jossain netissä olikin jo uutisen tynkää että Cameronin Avatar kakkosen kuvauksissa olisi käytetty 48 fps.

Dolbyn Atmos sai kevennetyt tekniset speksit, ne kaiketi julkistetaan parin kuukauden sisään, itse sain ne jo muutamia viikkoja sitten... kevennystä tuli joihinkin asioihin, lähinnä että kaiuttimia voi niputtaa alueiksi niin ei ole pakko ostaa parempia kaiuttimia vaan voi laittaa useamman huonon, jne... mutta silti tuo maksaa aika maltaita jos sen tekee hyvin ja huonosti tehtyähän ei kannata edes aloittaa tekemään.

Kilpailuhan kiristyy kun tänä vuonna tulee SMPTE:n open source standardi tuolle "immersive äänijärjestelmille". Studiothan ovat ilmoittaneet että tämän vuoden lopussa tulee vain yhdenlaisia DCP versioita missä on sellainen immersive audio metadatoineen että se sopii kaikkiin objektipohjaisiin tilaäänijärjestelmiin. Eli sellaista suoranaista ääniformaatti sotaa niin kuin filmiaikaina (SR.D, SDDS, DTS) ei varmaankaan synny, mutta varmaankin hirveen erilaatuisia virityksiä sitäkin enemmän. Dolbyn lisäksi markkinoille tulossa ovat varmasti IOSONO, DTS ja muutama muukin on jo ilmoitellut kehittelevänsä jotain... surullistahan tässä on se että Dolby on mitä todennäköisimmin paras ja kallein tuon lisäksi sitten tulee muutama ihan härö viritys halvalla ja joku vahingossa ostaakin sellaisen. IOSONOlla on myös hyvät mahdollisuudet koska se on aidosti objektipohjaisten immersive äänijärjestelmien esi-isä, tosin ei niinkään elokuva äänessä. Barcohan meni ostamaan tuon IOSONOn muutama kuukausi sitten, samaisen yhtiön AURO3D tulee loppumaan koska studiot ovat ilmoittaneet jo aikoja sitten että tilaäänijärjestelmät tulevat olemaan vain objektipohjaisia ei kanavapohjaisia.

Kävin viikko sitten Euroopan ehkä yhdestä parhaista elokuvateattereista katsomassa juuri tehtyä ATMOS asennusta ja se oli kyllä ihan käsittämättömän heikko esitys, hyvä 7.1 kanavainen menee äänenlaadulla heittämällä ohi tuosta. Onneksi olivat laittaneet samaisen teatterin kuvanlaatuun myös reilusti rahaa ja se olikin todella vaikuttava, ehkä paras mitä olen koskaan nähnyt ja tuo kuva juttu olikin se pää syy miksi olin siellä sitä ihmettelemässä. SAMSARA leffa näytti kyllä järkyttävän hienolta 24 metriä leveällä valkokankaalla. 8)

Mielenkiintoistahan tuossa ATMOS äänijärjestelmässä (tai missä vaan tilaäänijärjestemässsä) on tarvittava äänenvoimakkuus, se että kun lähes jokaisessa elokuvateatterissa äänenvoimakkuus nappula on ihan muussa kohtaa kuin Dolbyn referenssitasossa "7", niin silloin tuosta ATMOS järjestelmän tilavaikutelmasta ei ole mitään jäljellä voimakkuuden ollessa 4.5-5.5 sillä äänenvoimakkuuden pudotessa ensimmäisenä häviävät nuo tilainfomaatiota tuottavat äänikanavat ja silloinhan se ei ole enään mikään immersive sound... pikku dilemma tässä... ja sitten kun sitä volumea pitää siinä "7" niin kaikki mummot on vihaisia...  ;D

Milloinkahan tulee ensimmäiset Dolbyn omilla kaiuttimilla tehdyt asennukset vastaan ? Dolbyhan osti amerikkalaisen kaiutintehtaan joskus viime lokakuussa http://www.slsaudio.com . Aikaisemmin Dolby ei ole lähtenyt sotkeentumaan kaiutinvalmistajien tontille, mutta nythän tuokin sitten nähdään. Sen suurempaa menestystä en usko tuosta tulevan koska SLS kaiuttimet eivät ole mitenkään kovassa huudossa, ehkä trendinä menee samaan kuin Christie digitalin omat kaiuttimet koska molemmissa on samanlaiset koti HiFi "planar tweetter" Neo6 eli tuollainen 20$ maksava diskantti... ne muuten kuulostaa aika hirveeltä, siis noi Christien kailottimet ja ne on muuten tehty Filippiineillä vaikka kovasta hintalapusta ei niin heti osaisi päätelläkkään.



14
Jokainen varmaan onkin kuullut jo että Dolbyn servereiden valmistaminen loppuu ensi kesäkuussa. Mutta ei hätää Dolby, jos kaikki on lukenut maailman uutisia niin, osti tuossa menneenä vuonna Doremin (maailman isoin d-cinema serveri valmistaja) ja siten homma jatkuu normaalisti... Dolby jopa lupaili että samannäköistä käyttöliittymää olis työn alla Doremin servereihin kuin on ollut Dolbyn servereissä.

15
"Shellin baari" / Hyvää Joulua
« : 23.12.14 - klo:08:38 »
Hyvää Joulua ja Rauhallista vuoden vaihdetta !!!


-jaska

Sivuja: [1] 2 3 ... 15