Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Jussi Siponen

Sivuja: [1] 2 3 ... 33
1
Aulan puolella / Vs: Digijulisteet yms esittäminen
« : 19.02.18 - klo:20:56 »
Mikkelissä käytössä


Julisteita / motion postereita varten osa näytöistä on asennettu 90 astetta myötäpäivään kierrettyinä. Screenly ei ole tästä tietoinen, mutta motion posterit löytyy yleensä suoraan tähän käyvässä muodossa. Julistekuvat puolestaan pitää avata kuvaeditoriin, kiertää 90 astetta vastapäivään ja tallentaa - mahdollisesti myös pienentää/rajata ellei ole jo valmista digiposteria tarjolla.

Muuten hyvä ja toiminut vakaasti (sammutamme televisiot yöksi yhtä "näyteikkunassa" olevaa lukuunottamatta ja annamme Raspien olla päällä 24/7), mutta huono puoli Screenly OSE:ssa on keskitetyn hallinnan puute: jokainen näyttö pitää ylläpitää erikseen (selaimen kautta).

2
Jos kyse Dolbyn valmistamasta serveristä, kannattaa exportata logit ja kokeilla heidän logianalysaattoriaan (webissä).

Kuulostaa ihan siltä, että serverillä on ollut vaikeuksia lukea (kuva)dataa levyltä ja "pumppu on haukannut ilmaa" puskurin tyhjentyessä.

Omakohtaista kokemusta tästä ilmiöstä ei ole.

Voit myös kokeilla poistaa takkuavan klipin serveriltä ja siirtää sen uudelleen.

3
Bittejä pinoon / Vs: Mitä mieltä Maccsboxista?
« : 11.04.17 - klo:12:32 »
Disclaimer: Seuraava teksti on taas tajunnanvirtaa, jossa puran ahdistustani web-sovellusten kehittämisen haasteista. Tämä saattaa järkyttää herkkiä henkilöitä. Saattaa myös sisältää pieniä määriä pähkinöitä tai mantelia.



Käsittääkseni suurin yksittäinen syy tällaisiin ongelmiin on erot eri selainten Javascript-toteutuksissa. Myös erot CSS:n ja HTML:n tulkinnassa aiheuttavat haasteita, mutta nämä ovat yleensä sarjassa "tämä näyttää oudolta" vs. Javascript:n "tämä ei toimi".

Tuomas mainitsi Javan, millä Maccsboxin palvelinpuolen koodi näyttäisi olevan kirjoitettu, mutta tätä Java-koodia ei tuoda selaimeen saakka suoritettavaksi. Java, Adobe [Flash|Air|Shockwave] (suorituksen aikana tulkattavaa ohjelmakoodia) ja ActiveX (natiivi Microsoft Windows -koodi selaimeen upotettuna) olivat aikanaan ainoita tapoja lisätä web-sovelluksiin monimutkaisempia toimintoja. Tämänhetkinen tapa on tehdä web-sovellukset HTML + CSS + Javascript -yhdistelmällä -- kaikki tulkattavaa koodia, joten sen pitäisi olla alusta- ja selainriippumatonta.

Niin, pitäisi ja pitäisi... Selainten välillä on eroja kaikkien näiden tulkinnassa. Näiden rakojen yli yritetään tapetoida käyttämällä kirjastoja (esim. jQuery), jotka yrittävät esittää käyttäjälleen johdonmukaisen käyttäytymisen selaimesta riippumatta (kirjaston piilottaessa selainkohtaiset tuittuilut käyttäjältä).

Valitettavasti myös laajennukset muuttavat selainten käyttäytymistä. Kun laajennuksia voi olla asennettuna periaatteessa kuinka paljon vain, saa kahta täsmälleen samaa yhdistelmää oikeasti hakemalla hakea. Päivätyössäni tuli hiljattain vastaan tapaus, jossa ylläpitämäni web-sovelluksen listanäkymät lakkasivat vierittymästä hiiren rullaa käyttäen. Tämä esiintyi yhden yrityksen työasemilla Chrome-selaimessa. Incognito-ikkunassa vieritys toimi normaalisti. Viikkoa myöhemmin vieritys toimikin taas täysin normaalisti, vaikka varsinaista syytä asiaan ei löydetty, ratkaisusta puhumattakaan. Vahvin epäilys on, että Chrome tai jokin sen laajennuksista päivittyi tuoden mukanaan tämän bugin, joka sitten korjattiin myöhemmässä päivityksessä.

Asioiden toimiminen kaikissa selaimissa ei siis ole mitenkään itsestäänselvyys, vaan se vaatii jatkuvaa työtä. Yleensä web-sovelluksen tekijä tukee kourallista jollain perusteella valittuja selaimia ja lopuissa sovellus joko toimii tai sitten ei -- heitä ei kiinnosta tukea Vivaldia, Operaa tai Safarin työpöytäversiota. Ja mitä isompaa joukkoa selaimia sovelluksen tekijä pakotetaan tukemaan, sitä enemmän olo on kuin variksella tervatulla katolla: kun nokka irtoaa niin pyrstö tarttuu kiinni (yhden selaimen vaatima kikkailu hajottaa jotain toisessa selaimessa).

Tässä löyhässä hirressä itse roikkuneena en ole innokas heittelemään kiviä mahdollisista ongelmista toisten kehittäjien niskaan.

4
Minun käsittääkseni Dolbyn omatoiminen päivittäminen on käytännössä mahdotonta, syystä että päivitys vaatii joka kerta oman KDM:n jota on Dolbylta anottava. Jos olen asian ymmärtänyt väärin, viisaammat korjatkoon.

Yksinkertaistettuna juuri näin.

Jos kaivetaan pintaa syvemmälle, KDM tarvitaan mediablokin päivitykseen (vain CAT862 -- CAT745 IMB ei tietääkseni ole koskaan vaatinut KDM:ää).
Ja uusi Dolby Systemin versio ei välttämättä sisällä uutta CAT862:n ohjelmistoa: CAT862 on jo sen verran iäkäs, että pahimmat bugit on ehditty piestä siitä pihalle.

Päivitys-KDM:ää ei tarvita, jos päivitys ei sisällä uudempaa mediablokin ohjelmistoa. Tässä pitää olla erityisen huolellinen: jos päivitys sisältää uudemman mediablokin ohjelmistoversion kuin ennen päivitystä käytössä oleva ja teet päivityksen ilman päivitys-KDM:ää, on serverisi päivityksen jälkeen käyttökelvoton. Ei toki lopullisesti: päivityksen voi ajaa uudestaan KDM:n kanssa ja tilanne korjaantuu.

Tiedän, koska olen mokannut tämän ja soittanut sitten korvat punaisena paniikkipuhelun omalle jälleenmyyjälle, että saisiko KDM:n mahdollisimman pian...  :'(

DS versioJulkaistuCAT862 versio
4.8.7.112/201506292015
4.8.8.402/201606292015
4.8.9.1209/201606292015

Eli jos käytössä on v4.8.7.1, siitä voi päivittää vähintään v4.8.9.12 saakka ilman KDM:ää.

5
Ja nyt on todettu, että Kong: Skull Island EI toimi tässä mainitsemassani DSS100 + Series 1 -yhdistelmässä.  :o

Onneksi oli 3D-kopio, jossa on poltetut tekstit, niin ei tarvinnut perua näytöstä.

6
B&B:n tekstitysongelmat on todennäköisesti jäljitettävissä SMPTE-paketointiin.

Miksi kaluston yhteensopivuusongelmat jäivät - yrityksistä huolimatta - testimateriaalilla havaitsematta ja paljastuivat vasta oikeaa elokuvaa esitettäessä?

  • Liikkuva maali - testipaketti ei vastannut nyt levityksessä olevia elokuvia
  • Testipaketti oli salaamaton - salatun paketin käsittely jäi siis testaamatta
  • Testimateriaalia ei ajettu ongelmasaleissa tai ei osattu tulkita, mitä kankaalla näkyi

Suurimmalla osalla esitykset on kuitenkin onnistuneet hyvin ja ongelmat ovat korjaantuneet ohjelmistopäivityksellä.

Dolby on System 4.4.0 (48) vuodelta 2012, päivitellä ei ole tarvinnut...

Jos esityskaluston ohjelmistoja ei ole päivitetty vuosiin, siitä tulee ongelmia. Normaali "jos se ei ole rikki..." -viisaus ei päde tällä kertaa, koska kalustosi on tavallaan "rikki" - et vain tiedä sitä ennen kuin jokin elokuva lyö kynsille.

Tajunnanvirran koskien katoavaa kansanperinnettä edustavia DSS100 ja Series 1 -projektoreita olisi voinut jäädä kirjoittamatta.
Yritin siis välittää nämä ajatukset:

  • SMPTE DCP on uusi juttu, jopa niin uusi että speksien tulkinta hakee vielä muotoaan
  • vanha softa ei osaa tulkita niitä oikein, koska se on kirjoitettu aikanaan Interop DCP:itä varten
  • tarvitaan siis uutta softaa
  • jos sinulla on DSS100, niin siihen ei uusinta softaa saa (v4.8.x)
  • tosin ainakin kierrossa olleesta SMPTE testimateriaalista yhdistelmä selviytyi (käytössä uusimmat saatavilla olevat versiot kaikesta softasta)
  • EN tosin ole kokeillut B&B ajamista siinä
  • (ja DSS100 + Series 1 -kombinaatio ei siis selviä viime aikoina yleistyneistä 25fps DCP:istä...


7
Kuten tässä ketjussa tuli todistettua, on softien pitäminen ajantasalla niin serverissä kuin projektorissakin tärkeää.

Ilmeisesti SMPTE DCP:t ovat vielä niin liikkuva maali, että GoFilexin taannoin kierrättämät testi-DCP:t eivät riittäneet savustamaan ongelmia esiin. Tai sitten ne eivät paljastaneet kaikkia ongelmia, koska eivät olleet salattuja (KDM:n takana).

Dolby System versio 4.8.9 (12) on uusin minulla tiedossa oleva softa DSS200 / DSS220 servereille. Jos tuo ei ole edes suunnilleen teillä käytössä oleva versio, niin keskustelkaa laitetoimittajan kanssa päivityksestä.

Dolby Systemin versio 4.8.x ei toimi vanhemmissa DSS100 servereissä, viimeisin niissä toimiva versio on 4.7.x -- en muista tarkkaa versionumeroa suoralta kädeltä. Näitä ei Suomessa ole varmaan enää edes kovin montaa jäljellä, mutta ainakin Mikkelistä löytyy yksi päivittäisessä käytössä oleva Series 1 + DSS100/DSP100 yhdistelmä. Viimeisimmillä saatavilla olevilla softilla on toiminut luotettavasti, mutta esityksiä suunnitellessa pitää osata laittaa 25fps elokuvat muihin saleihin. (Muokattu 23.3.2017 klo 22:43 - poistettu asiaan liittymätön rönsyily)

NEC-projektorien versioista en osaa sanoa, mutta Barcoissa viimeisimmät tiedossani olevat versiot:

# # # # # # # # Series 1Series 2
Projektori (Barco)v01.04.82.00v02.01.13.00
ICP (TI)v15.01.00.00v04.05.454.00
Enigma (TI)ei olev01.08.00.00

8
Bittejä pinoon / Vs: 20th century women framing
« : 06.03.17 - klo:20:47 »
IMDb mukaan elokuvan kuvasuhde on tavallisesta poikkeava 2.00:1, jotain flatin (1.85:1) ja scopen (2.39:1) välimaastosta.

Eli elokuvan tekijä on tarkoittanutkin sen noin. Jos sinulla on aikaa ajaa kuva kerran kohdalleen, sen voi tallentaa uudeksi makroksi ja käyttää makroa playlistissä. Barcoissa tämä tarkoittaisi linssitiedostoa (LENS), aktiivista aluetta (PCF) ja maskia (SCREEN).

9
Hän on toki erikoistunut kotiteatteriin ja -äänentoistoon, joten hän ei ole välttämättä joka hetki ihan kartalla.

Mutta vieraiden puheet vaikuttavat ihan pätevältä -- mikä voi toki johtua siitä ettei minulla ole alan koulutusta kahta Barcon projektorikurssia lukuunottamatta, millä ei paljon henkseleitä paukutella  :D

10
Bittejä pinoon / Vs: Kassajärjestelmä
« : 22.11.16 - klo:09:05 »
Tietääkseni ainakin Finnkino ja Savon Kinot käyttää sitä.

11
Bittejä pinoon / Vs: Penkkien hankinta
« : 22.10.16 - klo:20:52 »
Mikkeliin tuli tänä kesänä Ezcaray penkkejä (Principe ja Nevada).

Edustus Suomessa Savon Kinot / Osmo Peltonen, joka auttaa myös suunnittelussa.

12
Tässä olisi nyt sitten pitkästä aikaa HFR:ää tarjolla!

Billy Lynn's Long Halftime Walk on Filmikamarin koostamassa Release Plan -dokumentissa päivätty 3.2.2017.
"Normaalien" 2D- ja 3D-kopioiden lisäksi jenkeissä olisi lähdössä jakeluun seuraavat versiot:

  • 2D120-2K-250Mbps (120 fps 2D)
  • 2D60-2K-250Mbps  (60 fps 2D)
  • 3D60-2K-250Mbps  (60 fps 3D - 120 fps run rate)

Näistä yksi tai useampi tulee varmaan Suomeenkin.

Ääniraita on tietysti Atmos, joten tässä hyvä tärppi katsottavaksi Scapessa (tekniikan puolesta - itse elokuvan meriiteistä kun ei pysty tässä vaiheessa tietenkään sanomaan mitään).

13
Minä HEP!

Mäntyharjulta Pertti Petman.
Kuusankoskelta Elise Brandt.

Tietääkseni myös Oulusta Kari Kantala.

14
"Shellin baari" / CinemaCon 2016 satoa
« : 14.05.16 - klo:12:52 »
Laser

CC16 Cinemeccanica LUX Laser light source

CC16 Power Technology Illumina Laser Light Source and Light Farm

CC16 Barco Laser Projection lineup, top to bottom

CC16 Barco High Contrast Laser Projector (*

CC16 Christie Phosphor Laser projector

CC16 Christie Flagship Laser Projector

CC16 NEC's new flagship primary laser projector


Äänentoisto

CC16 Dolby Atmos update Including new Multi Channel AMP, Lower entry costs

CC16 USL on new features and products for 2016

CC16 Barco AuroMAX immersive audio processor preview and INFO update (*

Sekalaista

Tuote-esittely: CC16 Cinemeccanica/ESPARENA™ The first Cinema Gaming Platform

Tuote-esittely: CC16 Atom Tickets, a social App for cinema goers
CC16 Dolby TMS4, what exactly is a Theatre Management System

Tuote-esittely: CC16 RealD's new matte-white "Ultimate Screen" technology for 3D projection

Tuote-esittely: CC16 Ted Schilowitz Update and Details on Barco Escape

Tuote-esittely: CC16 Fuyi Acoustics/Sydeco acoustics panels

Paneeli: CC16 Innovations Connecting Audiences in Digital and Physical Worlds

Paneeli: CC16 Adapting our organization and tools to success in a digital world

Paneeli: CC16 The next big paradign shift of cinema: Globalisation and the world of the CULTUREPLEX

Paneeli/uutislähetys: TWiT Tech News Today: The Future of Cinema - 10:27
(Paneeli: Ang Lee - Pushing the Limits of Cinema - Full Version - 1:12:08)

CC16 David Hancock on the effect of HDR in cinema exhibition (*

CC16 David Hancock on the migration from Xenon to Laser (*



Varsinkin Atom Tickets on ehdottomasti katsomisen arvoinen.

Näiden James Gardinerin CC16 kuvaamien videoiden lataus YouTubeen on tällä hetkellä vielä kesken, joten täydennän todennäköisesti listaa vielä tulevina päivinä.

(* - Lisätty 16.5.2016

15
Bittejä pinoon / Vs: Nälkämaan Sampo -traileri
« : 29.01.16 - klo:16:55 »
EasyDCP Creatorilla on todella helppoa ampua itseään jalkaan juuri näin. Varsinkin kun content type ei edes näy käyttöliittymässä, ellei sitä erikseen kaiva esiin.

Itsehän en tietenkään ole koskaan sählännyt näiden nimien tai content type kanssa...  :D

Sivuja: [1] 2 3 ... 33