Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Aiheet - Jaska

Sivuja: [1] 2 3
1
Moi,
Oli kiva nähdä pitkästä aikaa Jussi, Elise... Ahokkaan Harri ja Joensuun ladyt... ja pikkaisen nopeemmin Kari ja Tero myös (mulla oli muka olevinaan kiire jonnekkin)... kiitos pidemmistä ja lyhyemmistä keskusteluista... erittäin virkistävää tämän kiireisen työn rinnalla, joten suuri kiitos !

-jaska

2
Ihan vaan kyselen, onko kuinka moni menossa Barcelonaan tänä vuonna

-jaska

3
...taitaa jossain vaiheessa vahtua tuo JPEG 2000:nen JPEG XT:ksi...

The JPEG standardization committee has played an important role in the digital revolution in the past quarter-century. However, the ever-changing requirements in multimedia applications have created new challenges in imaging for which solutions should be found. This Emerging Technologies webcast provides an overview of several new solutions, including a recently developed image format called JPEG XT that is intended to deal with high dynamic range (HDR) content. In addition, JPEG PLENO, a recent initiative by the JPEG committee to address an emerging modality known as plenoptic imaging, will be explained. Finally, we will introduce JPEG AIC (Advanced Image Coding), a potential initiative that aims to create a new image compression standard that would not only offer superior compression efficiency when compared to JPEG and JPEG 2000, but also would provide other features attractive for multimedia applications of tomorrow.

4
Bittejä pinoon / ...kaikenlaista... Doremi, Atmos
« : 15.02.15 - klo:13:46 »
...saan tuossa ens kuun alussa lisätietoa siitä millä tavalla tuo Dolbyn Doremi kuvio etenee, ovat ilmeisesti tyrkkäämässä markinoille uutta mallia nimeltä IMS 2000 missä on aika pienet kovot ja media blokki samassa paketissa, toivottavasti muuttavat käyttöjärjestelmän samalla Dolbyn vanhan version kaltaiseksi. Vastaavanlainen miniserveri murikka löytyy esim. Barcolta "Alchemy" mutta tuossakin on alle 2Tb tallennustilaa, tosin tuo Alchemy osaa ajaa 4K 60fps jos sillä nyt sitten koskaan tulee olemaan mitään käyttöä ? Jossain netissä olikin jo uutisen tynkää että Cameronin Avatar kakkosen kuvauksissa olisi käytetty 48 fps.

Dolbyn Atmos sai kevennetyt tekniset speksit, ne kaiketi julkistetaan parin kuukauden sisään, itse sain ne jo muutamia viikkoja sitten... kevennystä tuli joihinkin asioihin, lähinnä että kaiuttimia voi niputtaa alueiksi niin ei ole pakko ostaa parempia kaiuttimia vaan voi laittaa useamman huonon, jne... mutta silti tuo maksaa aika maltaita jos sen tekee hyvin ja huonosti tehtyähän ei kannata edes aloittaa tekemään.

Kilpailuhan kiristyy kun tänä vuonna tulee SMPTE:n open source standardi tuolle "immersive äänijärjestelmille". Studiothan ovat ilmoittaneet että tämän vuoden lopussa tulee vain yhdenlaisia DCP versioita missä on sellainen immersive audio metadatoineen että se sopii kaikkiin objektipohjaisiin tilaäänijärjestelmiin. Eli sellaista suoranaista ääniformaatti sotaa niin kuin filmiaikaina (SR.D, SDDS, DTS) ei varmaankaan synny, mutta varmaankin hirveen erilaatuisia virityksiä sitäkin enemmän. Dolbyn lisäksi markkinoille tulossa ovat varmasti IOSONO, DTS ja muutama muukin on jo ilmoitellut kehittelevänsä jotain... surullistahan tässä on se että Dolby on mitä todennäköisimmin paras ja kallein tuon lisäksi sitten tulee muutama ihan härö viritys halvalla ja joku vahingossa ostaakin sellaisen. IOSONOlla on myös hyvät mahdollisuudet koska se on aidosti objektipohjaisten immersive äänijärjestelmien esi-isä, tosin ei niinkään elokuva äänessä. Barcohan meni ostamaan tuon IOSONOn muutama kuukausi sitten, samaisen yhtiön AURO3D tulee loppumaan koska studiot ovat ilmoittaneet jo aikoja sitten että tilaäänijärjestelmät tulevat olemaan vain objektipohjaisia ei kanavapohjaisia.

Kävin viikko sitten Euroopan ehkä yhdestä parhaista elokuvateattereista katsomassa juuri tehtyä ATMOS asennusta ja se oli kyllä ihan käsittämättömän heikko esitys, hyvä 7.1 kanavainen menee äänenlaadulla heittämällä ohi tuosta. Onneksi olivat laittaneet samaisen teatterin kuvanlaatuun myös reilusti rahaa ja se olikin todella vaikuttava, ehkä paras mitä olen koskaan nähnyt ja tuo kuva juttu olikin se pää syy miksi olin siellä sitä ihmettelemässä. SAMSARA leffa näytti kyllä järkyttävän hienolta 24 metriä leveällä valkokankaalla. 8)

Mielenkiintoistahan tuossa ATMOS äänijärjestelmässä (tai missä vaan tilaäänijärjestemässsä) on tarvittava äänenvoimakkuus, se että kun lähes jokaisessa elokuvateatterissa äänenvoimakkuus nappula on ihan muussa kohtaa kuin Dolbyn referenssitasossa "7", niin silloin tuosta ATMOS järjestelmän tilavaikutelmasta ei ole mitään jäljellä voimakkuuden ollessa 4.5-5.5 sillä äänenvoimakkuuden pudotessa ensimmäisenä häviävät nuo tilainfomaatiota tuottavat äänikanavat ja silloinhan se ei ole enään mikään immersive sound... pikku dilemma tässä... ja sitten kun sitä volumea pitää siinä "7" niin kaikki mummot on vihaisia...  ;D

Milloinkahan tulee ensimmäiset Dolbyn omilla kaiuttimilla tehdyt asennukset vastaan ? Dolbyhan osti amerikkalaisen kaiutintehtaan joskus viime lokakuussa http://www.slsaudio.com . Aikaisemmin Dolby ei ole lähtenyt sotkeentumaan kaiutinvalmistajien tontille, mutta nythän tuokin sitten nähdään. Sen suurempaa menestystä en usko tuosta tulevan koska SLS kaiuttimet eivät ole mitenkään kovassa huudossa, ehkä trendinä menee samaan kuin Christie digitalin omat kaiuttimet koska molemmissa on samanlaiset koti HiFi "planar tweetter" Neo6 eli tuollainen 20$ maksava diskantti... ne muuten kuulostaa aika hirveeltä, siis noi Christien kailottimet ja ne on muuten tehty Filippiineillä vaikka kovasta hintalapusta ei niin heti osaisi päätelläkkään.



5
Jokainen varmaan onkin kuullut jo että Dolbyn servereiden valmistaminen loppuu ensi kesäkuussa. Mutta ei hätää Dolby, jos kaikki on lukenut maailman uutisia niin, osti tuossa menneenä vuonna Doremin (maailman isoin d-cinema serveri valmistaja) ja siten homma jatkuu normaalisti... Dolby jopa lupaili että samannäköistä käyttöliittymää olis työn alla Doremin servereihin kuin on ollut Dolbyn servereissä.

6
"Shellin baari" / Hyvää Joulua
« : 23.12.14 - klo:08:38 »
Hyvää Joulua ja Rauhallista vuoden vaihdetta !!!


-jaska

7
Dolby ja Christie luovat uuden ison kuvan jutun... HDR (high dynamic range) 2 kpl 4K P6 projektoria ja parannetut pixelit (dynamiikka ja väri)... ikävä kyllä harvojen herkkua, hinnnan takia... yli 2 x kertaa kirkkaampi kuva 2D:lla ja 3D samalle tasolle lasien läpi mitattuna kuin 2D tällä jo hetkellä... kiva kun tulee uusia leluja markkinoille.

"The brand is set to launch Dolby Cinema, a premium, large-format theater experience that could challenge large-format leader Imax."

"at press time Dolby expected to reach 31 FootLamberts for 2D and 14 FootLamberts for 3D"

8
Bittejä pinoon / aika iso näyttö
« : 22.11.14 - klo:11:38 »
...milloinkahan saa noilla projektoreilla heittää vesilintua, menee varmaankin vielä muutama vuosi mutta kyllä noi näytöt tulee jossain vaiheessa... tuossa linkissä on jo kohtuu kokoinen näyttö siis sellainen 100 metriä leveä...

http://www.soltv.no/nyheter/2014/11/19/her-er-verdens-stoerste-hd-skjerm/P0w3FdttCN2Z1auu0-lQ9w

9
Bittejä pinoon / Immersive ääni
« : 16.11.14 - klo:11:44 »


...niin se tekniikkaa kehittyy... nyt voi ostaa jo kotiin Dolby Atmoksen kaiuttimineen 799 ameriikan dollaria, eli tuollaisen alle 650 € koko paketti... http://www.amazon.com/Onkyo-HT-S7700-5-1-2-Ch-Network-Receiver/dp/B00LU0GOUO   ;D

...talven aikana on tulossa, tai ainakin yrittävät saada valmiiksi Multi Dimensional Audio (MDA) standardin minkä jälkeen teatterinomistaja voi itse valita minkälaisen "Immersive" (ATMOS / AURO3D) äänisysteemin haluaa ja kaikki leffat toimii ristiin (siis samalla DCP:llä) ja kaiutin määrätkin menee pikkuisen pienemmäksi... tai niiden määrä on vapaammin valittavissa 11.1 ja 62.2-äänikanavan väliltä. Tuosta MDA standardista tulee mitä ilmeisimmin ääniobjekti pohjainen niin kuin jo Dolbyn ATMOS onkin ja Barco /Auro 3D menikin tuossa kuukausi sitten ostamaan IOSONOn mikä on myös ääniobjekti pohjainen ratkaisu joten oletettavaa on että myös Auro 3D muuttuu kanavapohjaisesta ratkaisusta objektipohjaiseksi yhteensopivuuden takia.
http://stereos.about.com/od/Technical-Notes/ss/Is-DTS-MDA-the-Future-of-Audio-An-Ears-On-Report_1.htm#step-heading

Ääniobjektipohjaisessa ratkaisussa on myös oma haasteensa kun "tila" luodaan kolmeuloitteisessa tilassa missä jokaisella kaiuttimella (kanavalla) on oma osoitteensa X, Y, Z samalla jokaisen yksittäisen kaiuttimen tulisi noin teoriassa pystyä tuottamaan sama äänenpaine / taajuusvaste kuin pääkaiuttimien siellä salin edessä... eli ei onnistu ihan perus surround purkeilla ja jokaisella yksittäisellä kaiuttimella on oma tehovahvistin koska toimivat omina kanavinaan, joten hinta on myös moninkertainen verrattuna perinteiseen surround kaiuttimeen. Tuollaisessa Dolbyn ATMOS  täysikokoisessa 62.2 kanavaisessa asennuksessa periteisten 2-kanavaisten tehovahvistimien määrä on n. 40 kpl ... tarvitsee olla jo ylimääräistä tilaa pelkille laiteräkeille.



10
"Shellin baari" / ...ootte kyllä ujoo porukaa...
« : 14.11.14 - klo:23:13 »
Pakko oli laittaa tälläinen viesti... Jussi pitää teille hienoa netti-sivua auki ja te ette käytä sitä ??? ilmeisesti tietoa tulee joka päivä ovista ja ikkunoista liikaa kun ollaan noin vaatimattomia ettei tuota jouda tänne kirjoittamaan....

Jussi Siponen tekee teille kaikille pyytentö työtä tämän nettisivun kautta, ja sen päätarkoitus varmaankin on :  jotta teillä kaikilla olisi hieno foorumi puhua niin iloista ja suruista... ja ihan vaan joskus siitä peruspäivästäkin. Joten jää tässä pikkuisen hiljaiseksi miksi ette käytä sitä eduksenne... teatterinomistajilla ja heidän työntekijöillään ei ole kauheen monta foorumia... ja Jussi varmaan avaa oman työntekijöille jos sellaiseen tarve joskus on.

11
Bittejä pinoon / ...double projector 4K with P6 laser...
« : 30.10.14 - klo:22:34 »
Kävin tuossa alkuviikossa katsomassa Euroopan ensimmäistä kahden 4K koneen ja P6 laserilla olevaa kuvaa... kuvanlaatu oli meinaan aika "bueno". Valovoimaa oli 3D lasien läpi mitattuna runsaat 14fL ja oli muuten väri ja kirkkaus kohdallaan. Kyseisellä järjestelmällä voi tehdä aina 30 metrin leveyteen asti 3D:nä siten että löytyy tuo 14fL lasien läpi... maksimi valoteho tuolla kahden koneen paketilla oli myös vaatimattomat 96 000 lumenia.. ;D

12
Monella ehkä jäänyt huomaamatta, mutta ...normaali perforoitu valkokangas vastaan miniperforoitu, oletteko noteeranneet vaikutuksen äänentoistoon ? (toivottavasti tuo liite kuva onnistui tähän).

Vakio isoreikäinen (standard perforation) valkokangas on auki pinta alaltaan 4.5 % äänelle ja tuo pikkureikäinen (miniperf) nykyään niin paljon digitaaliaikana käyttetty on enään vain 1.7 % pinta alasta auki...? Vähän kun laittais suihkuverhon äänentoiston eteen... ;D

Lopputulos kuvanlaatu paremmaksi ja ääni huonommaksi...

13
"Shellin baari" / Joensuu Cinema 2013
« : 31.07.13 - klo:12:42 »
Joensuu Cinema 2013 27.-29.08... onko ketään foorumilaisia menossa...?

14
Douglas Trumbull on juuri tehnyt näyttäviä kokeitaan 120 fps molemmille silmille (siis 240 fps projektorin toisto)...toivottavasti Trumbull ei saan Cameronia vakuuttumaan omista uusista kokeiluistaan 120 kuvaa sekunnissa (fps) liityen Avatar 2:seen... muuten uusi ja tosi kallis kierros edessä, ei nimittäin mene nyky projektoreilla eikä servereillä...

http://www.studiodaily.com/2013/06/how-douglas-trumbull-made-a-4k-film-in-120-fps-stereo-3d/

http://douglastrumbull.com

15
Bittejä pinoon / SMPTE TC-25CSS
« : 16.03.13 - klo:10:53 »
Elokuva-alan standardi järjestö SMPTE (Society of Motion Picture and TV Engineers) on vihdoinkin päättänyt tehdä jotain elokuvan äänetoistolle ja perustivat uuden standardin luomiseen työryhmän TC-25CSS. Perinteisesti SMPTE on ollut maailman hitain järjestö saamaan mitään aikaiseksi... ovat esimerkiksi tehneet D-cinema standardia jo 8-9 vuotta eikä se ole vieläkään valmis. Mutta kuitenkin tämä on merkittävä askel parempaan suuntaan. Uuden standardin on tarkoitus määritellä parempi /oikeampi taajuusvaste kuin 1970-luvun puolestavälistä käytössä ollut X-curve, muuttaa mittaus käytännöt laitteineen RTA:sta (reaaliaikaanalysaattoreista) FFT  (Fast Fourier Transform) pohjaisiksi, akustiikkan tarkempi määrittely, tietenkin ottaen paremmin huomioon Atmoksen kaltaiset 62.2 kanavaiset järjestelmät, ottaa jyrkemmin kantaa valkokankaiden aiheuttamaan haittavaikutukseen äänelle, jne. Työryhmään kuuluu 90 kpl ääniviisasta ympäri maailmaa... toivottavasti saisivat tämän valmiiksi parissa vuodessa. Sinänsä meille tuo ei kauheasti tuo lisää koska olemme jo pitkään käyttäneet FFT pohjaisia analysaattoreita ja muutenkin tehneet tietokonemallinoksia salien akustiikasta, jne.

Ehkä itseäni kuitenkin huvitti se että sain viime viikolla käsiini heidän ensimmäisen tutkimustyön tuloksineen ja johtopäätöksineen... mittaustulokset ja johtopäätökset olivat nimittäin ihan samat mitkä itse tein VTT:n kaiuttomassa huoneessa yli 10-vuotta sitten... ;D


Sivuja: [1] 2 3