Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Aiheet - Jussi Siponen

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Tässä olisi nyt sitten pitkästä aikaa HFR:ää tarjolla!

Billy Lynn's Long Halftime Walk on Filmikamarin koostamassa Release Plan -dokumentissa päivätty 3.2.2017.
"Normaalien" 2D- ja 3D-kopioiden lisäksi jenkeissä olisi lähdössä jakeluun seuraavat versiot:

  • 2D120-2K-250Mbps (120 fps 2D)
  • 2D60-2K-250Mbps  (60 fps 2D)
  • 3D60-2K-250Mbps  (60 fps 3D - 120 fps run rate)

Näistä yksi tai useampi tulee varmaan Suomeenkin.

Ääniraita on tietysti Atmos, joten tässä hyvä tärppi katsottavaksi Scapessa (tekniikan puolesta - itse elokuvan meriiteistä kun ei pysty tässä vaiheessa tietenkään sanomaan mitään).

2
"Shellin baari" / CinemaCon 2016 satoa
« : 14.05.16 - klo:12:52 »
Laser

CC16 Cinemeccanica LUX Laser light source

CC16 Power Technology Illumina Laser Light Source and Light Farm

CC16 Barco Laser Projection lineup, top to bottom

CC16 Barco High Contrast Laser Projector (*

CC16 Christie Phosphor Laser projector

CC16 Christie Flagship Laser Projector

CC16 NEC's new flagship primary laser projector


Äänentoisto

CC16 Dolby Atmos update Including new Multi Channel AMP, Lower entry costs

CC16 USL on new features and products for 2016

CC16 Barco AuroMAX immersive audio processor preview and INFO update (*

Sekalaista

Tuote-esittely: CC16 Cinemeccanica/ESPARENA™ The first Cinema Gaming Platform

Tuote-esittely: CC16 Atom Tickets, a social App for cinema goers
CC16 Dolby TMS4, what exactly is a Theatre Management System

Tuote-esittely: CC16 RealD's new matte-white "Ultimate Screen" technology for 3D projection

Tuote-esittely: CC16 Ted Schilowitz Update and Details on Barco Escape

Tuote-esittely: CC16 Fuyi Acoustics/Sydeco acoustics panels

Paneeli: CC16 Innovations Connecting Audiences in Digital and Physical Worlds

Paneeli: CC16 Adapting our organization and tools to success in a digital world

Paneeli: CC16 The next big paradign shift of cinema: Globalisation and the world of the CULTUREPLEX

Paneeli/uutislähetys: TWiT Tech News Today: The Future of Cinema - 10:27
(Paneeli: Ang Lee - Pushing the Limits of Cinema - Full Version - 1:12:08)

CC16 David Hancock on the effect of HDR in cinema exhibition (*

CC16 David Hancock on the migration from Xenon to Laser (*



Varsinkin Atom Tickets on ehdottomasti katsomisen arvoinen.

Näiden James Gardinerin CC16 kuvaamien videoiden lataus YouTubeen on tällä hetkellä vielä kesken, joten täydennän todennäköisesti listaa vielä tulevina päivinä.

(* - Lisätty 16.5.2016

3
Bittejä pinoon / Logianalysaattori Dolby servereille
« : 23.07.15 - klo:19:37 »
Ei ole vielä ollut tilaisuutta kokeilla:

http://loganalyzer.dolbycustomer.com/

4
Keillä on käytössä Fraunhoferin easyDCP -- viimeisimmässä päivityksessä tuli GPU-kiihdytys Creator-sovellukseen JPEG2000-pakkaukseen (Player-sovellus oli käyttänyt sitä jo aikaisemmin purkamiseen ja väriavaruuden muuntamiseen XYZ -> RGB).

Olin vatuloitunut jonkin aikaa uuden näytönohjaimen hankkimista. Olin aiemmin hankkinut Tommi G:n vinkistä Samsungin valmistaman edullisen UHD-näytön ("4K") ja vanhalla näytönohjaimella siitä ei saanut kaikkea irti. Tämä sai nyt vetämään liipasimesta.

Kokeilin minuutin kestoisella (30fps) testipätkällä sekä CPU- että GPU-pohjaista pakkausta ja vaikutus on varsin selkeä  :D

CPU encoding (i7 950 @3.07 GHz)

Generating Package started at: 2015-07-09T23:30:13
Generating Package successfully finished at: 2015-07-09T23:33:18
Generating Package took: 3 minute(s) 5 second(s).
Project Type: 2k
Number of Encoders on CPU: 4


GPU encoding (MSI GTX 970 Gaming 4G)

Generating Package started at: 2015-07-09T23:34:41
Generating Package successfully finished at: 2015-07-09T23:35:39
Generating Package took: 58 second(s).
Project Type: 2k
GPU Encoders: GeForce GTX 970

5
"Shellin baari" / CineEurope 2014, Barcelona
« : 15.06.14 - klo:08:58 »
Avataanpa sitten tämäkin ketju.

Matkalla lentokentälle Mäntyharjun Pertti Petmanin kanssa.

6
Ohjeita ja dokumentteja / CP650 ja "roboääni"
« : 27.02.14 - klo:20:06 »
Ongelma:

En keksi parempaa sanallista kuvausta tälle kuin miltä flyygelin voisi kuvitella kuulostavan, jos sen kielten päälle kaadettaisiin pärisemään joukko pingispalloja.

Mutta äänessä on siis selkeä särisevä häiriö, joka kuulostaa digitaaliselta.

Ratkaisu:

Ensimmäisenä kannattaa kokeilla ääniprosessorista vaihtaa formaatille NS (1) ja heti takaisin formaatille U2 (2).

Jos tämä ei auta, on saliin laitettava puolivalot ja esitys pysäytettävä (yksi STOP-painikkeen napsautus, jotta esitys jatkuu siitä mihin se jäi!).

Katkaise ääniprosessorista virrat (3), odota noin 10s ja kytke virrat takaisin.

Esityksen voi käynnistää uudestaan, kun ääniprosessori on käynnistynyt (virtakytkin ei pala enää punaisena ja näytössä lukee “Format-88”).

7
Theater Owners Call for Shorter Trailers & No Online Content Links

Lainaus
In a move that might change the way films are promoted in movie theaters, the National Association of Theatre Owners (NATO) has changed their voluntary in-theater marketing guidelines which "will evolve in response to technological innovations, marketing and advertising trends, competition in the marketplace, and consumer demands." Amongst the biggest changes are for movie trailers, with new guidelines dictating that all trailers should be under two minutes and should not hit theaters more than 150 days in advance (while other promotional materials shouldn't hit more than 120 days in advance). But that's not all.

Deadline reports that movie theaters will have the opportunity to make two films exempt from those aforementioned three stipulations, but exhibitors must let NATO know in advance which films would they would like to be exempt. Even then, the films exempt from those guidelines cannot have a trailer longer than three minutes. As for any behind the scenes footage and extended trailers, those will have to be individually negotiated. In addition, in conjunction with the MPAA, all trailers should be rating appropriate for the films they're accompanying. However, all trailers can't have third party brands or endorsements within them.

But perhaps the most odd new guideline is that the trailers should not include anything that encourages mobile phone use during a film. That seems far too subjective, but this guideline is aimed at specifically excluding website URLs leading the a film's official website, Twitter account or Facebook. I can probably count on one hand the amount of times I've seen anyone rush to get their phone out following a trailer just to hop on Twitter, Facebook or their mobile browser to check out any of the social media aspects of a film's promotion, so this seems very excessive. It's an odd attempt at dealing with cell phones, that's for sure.

It's important to note that these are voluntary guidelines, so it's up to movie theaters just how much they'll comply. Most of them aren't too unreasonable, and it might dull down the promotion overload of tentpoles each year. At any rate, there are seemingly far too many trailers in front of films as it is, which seems to be a more pressing issues. At my local AMC locations, there are consistently 15 to 20 minutes of trailers, and as much as I love seeing trailers on the big screen, that's a bit much. Anyway, these new guidelines effect films released after October, so we'll see what happens.

8
Ohjeita ja dokumentteja / DCP -> videotiedosto
« : 03.02.14 - klo:23:37 »
Vaatii tuoreen version Ffmpegistä:

ffmpeg -i video_j2c.mxf -i audio_pcm.mxf -vcodec prores -acodec pcm_s16le output.mov

Tästä syntyvä videotiedosto on helposti isompi kuin alkuperäinen DCP, mutta siitä voi sitten edelleen puristaa pienempiä versioita vaikka HandBrakella.

9
"Shellin baari" / DTS Headphone:X
« : 28.11.13 - klo:23:40 »
Kohtalaisen vakuuttava surround-tekniikka kuulokkeille, kanavajako muistuttaa Auroa (suoraan pään yläpuolella oleva kanava puuttuu ja subwooferissa ei tietysti olisi mitään mieltä):

Z+ Rush: Apple / Android

Z+ Music (Man of Steel): Apple / Android

HUOM! Yhden albumin raidan ja demon voi kuunnella ilmaiseksi, lisää voi osaa 1,79€/kpl.

10
Bittejä pinoon / Tallennusjärjestelmien vertailua
« : 01.10.13 - klo:00:35 »
Ketjussa Spider-siirtojärjestelmästä tuli todettua tyypillisen tietokoneen tyypillisen kovalevyn läkähtyvän helposti siirrettäessä isoja DCP-paketteja verkon läpi serverille.

Mutta millaisia - ja miten isoja - eroja erilaisilla tallennusjärjestelmillä (ts. kovalevyillä, SSD-levyillä ja levyjärjestelmillä = RAID) sitten on?

Kellotin CrystalDiskMarkilla sekalaisen joukon erilaisia kokoonpanoja:

Tyypillinen 3.5" SATA-liitäntäinen pöytäkoneen kovalevy,
ikää noin 4 vuotta.
Tyypillinen 2.5" SATA-liitäntäinen läppärin kovalevy,
ikää noin 4 vuotta.
Kotoa pöytäkoneen tärkeiden tiedostojen säilytyslevy.
Kahdesta 3.5" 1.4TB SATA -kovalevystä rakennettu RAID1, joten dataa ei katoa vaikka kahdesta kovalevystä toinen hajoaisikin.
Pari vuotta vanha 2.5" 256GB SSD, asennettu 3 vuoden ikäiseen läppäriin.
Töistä toimiston serveristä vähän harvinaisempi RAID6.
Kahdeksasta 2.5" 72GB (15k RPM) -kovalevystä rakennettu RAID6, joten dataa ei katoa vaikka kahdeksasta kovalevystä hajoaisi kaksi.
Serverillä ikää 5 vuotta.
Kotoa pöytäkoneen "suttupaperi-levy".
Neljästä 3.5" 1.4TB SATA -kovalevystä rakennettu RAID0, joten kaikki data katoaa jos neljästä kovalevystä yksikin hajoaa.
Suorituskyky vastaa suunnilleen Dolby DSS-200:n levyjärjestelmää.
Töistä uuden tietokantaserverin datalevy.
RAID5 (5 x 2.5" 15k RPM), joten yksi kovalevy viidestä voi hajota ilman datan menetystä.
Töistä uuden tietokantaserverin väliaikaistiedostojen levy.
RAID1 (2 x 2.5" SSD), joten yksi kovalevy viidestä voi hajota ilman datan menetystä.

11
"Shellin baari" / Foorumin päivitys 17.9.2013
« : 17.09.13 - klo:17:44 »
Keskustelualue on päivitetty versioon SMF 2.0.5.

Laittakaa minulla savumerkkejä (vaikka vastaamalla tässä ketjussa), jos huomaatte häiriöitä foorumin toiminnassa.

12
40 vuodessa ehtii tekniikassa tapahtua paljon -- Dolby A-type -kohinanvaimennuksesta Dolby Atmos -äänentoistojärjestelmään. Luvassa myös mielenkiintoisia ajatuksia, mm. paradoksi miten elokuvan toistaminen liian hiljaa saa sen kuulostamaan äänekkäämmältä.

Scott chats with senior VP Ioan Allen about Dolby and cinema
Home Theater Geeks 168: 40 Years of Dolby



Tämän linkitin jo aikaisemmin toisesta keskustelusta, mutta siltä varalta että meni ohi.

Scott chats with Don Shaw of Christie Digital about the state of commercial digital projection
Home Theater Geeks 166: The Future of Projectors

13
"Shellin baari" / CineEurope 2013, Barcelona
« : 25.06.13 - klo:01:24 »
Yritän jossain vaiheessa kirjoittaa jotain järkevääkin, mutta nyt dumppaan vain ottamiani kuvia (pitäisi yrittää muutama tunti nukkuakin - Zzzzz...):






















14
Digital Screen Archiver iPhonelle

Digital Screen Modeller iPadille

Modeller on käytettävissä myös suoraan Harkness Screensin nettisivuilla (vaatii asentamaan pluginin - iPad-version käyttäminen on turvallisempaa kuin tuoda selaimeen lisää mahdollisia tietoturvariskejä *köh* Java *köh*...)


15
Ohjeita ja dokumentteja / Jussin DCP:t
« : 07.05.13 - klo:21:06 »
Serveritilan löytäminen kaikille näille on osoittautunut... sanotaanko ongelmalliseksi.

Laitan nämä nyt jakoon BitTorrent Syncin kautta.

1. Lataa ja asenna BitTorrent Sync

2. Poimi alla olevasta luettelosta haluamasi DCP:t ja lisää ne BT Syncin jaettuihin kansioihin:

NIMIKokoShared secret
3D-LASIT-INFO_POL_F_XX_XX_51_2K_MLOY_20101129_MLOY_3D_OV1,62 GBRNQEYUSMWKBNVKZ5PVY3BNKFXEER2ERIF
BIG-BUCK-BUNNY_SHR_F_EN-XX_51_2K_IND_20130221_MLO_OV8,09 GBRKUPN4Q7AVFQZF2XGFWHXX36PQWGKCTWU
BLACK-20SEC_XSN_F_FI_20_2K_IND_20120227_DCP_OV5,84 MBR3GNZIE3PBQJYIQGNAYMXNDG3MZICMJCV
BLACK_1MIN_XSN_F_FI_20_2K_IND_20120221_DCP_OV17,4 MBRNNXIREGT2FSLD7UZXISIEN7AHYTZ4CBW
ELEPHANTS-DREA_SHR_F_EN-XX_51_2K_IND_20130221_MLO_OV6,89 GBRXWNH6VQLL4JQD42VC5QIQL3EPOSOOAIQ
ELEPHNTS-DRM_SHR-3D_F_EN-XX_DE-12_51-EN_2K_BLIN_20101014_WXD_i3D_OV14,7 GBRJIDEEBZ6QUIDZOIF5CYJYJNXRKV3BVQU
SINTEL-16BPP_SHR_C_EN-XX_51_4K_BF_2011041825,2 GBR4UTABFN2DXGIWCOEOGGNB3Y2EI4EFOR5
SINTEL_SHR_S_EN-XX_51_2K_IND_20130221_MLO_OV9,16 GBROB7WP2KZC7LITRGU74E3D34WIJ3KYCJK
SWEEP-6CH_TST_F_51_2K_IND_20120227_DCP_OV522 MBRSQUJ7ENLG6GPSTXF3ENF5FYYDPX63WQ4
SYNC-TEST_TST_F_71_2K_IND_20120401_DCP_OV455 MBRTAFJYLUH5QUTL7RKP2X6MGL55VAGMH77
TEARS-OF-STEEL_SHR_S_EN-XX_51_2K_IND_20130221_MLO_OV12,6 GBRCKR45TDLC3GZO72JBTIPUMUDU7334F6Z
TESTSUITE1,10 GBRRWZQHJDN4THJ36OAGTILPHUTQOZA34H2

Shared secret: <poimi taulukosta>
Folder to sync: <mihin DCP kopioidaan>

Sivuja: [1] 2 3 4