Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sammyn Suuri Seikkailu  (Luettu 1508 kertaa)

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
  • The hamster in the wheel keeps running...
    • Profiili
Sammyn Suuri Seikkailu
« : 11.12.10 - klo:17:05 »

Sammyn stereokuvaus osoittautui ainakin minulle vaikeaksi katsoa, noin viiden minuutin jälkeen silmiä alkoi särkeä ja oli koko ajan kieroon katsomisen tunne.

Nostettuani lasit silmiltä mysteeri ratkesi varsin nopeasti: Sammyn stereokuvaus on tehty varsin poikkeavalla tavalla. Useimmissa tähän mennessä näkemissäni animaatioissa kuvan kulloinenkin pääaihe pyritään pitämään valkokankaan tasolla, käytetään valkokankaan "takana" olevaa syvyyttä ja "salin puolelle" tullaan varsin vähän.

Sammyssä mikään ei ole valkokankaan tasoa kauempana syvyysakselilla. Koska elokuvan tekijä on näin eliminoinut suurimman osan syvyyssuunnassa käytettävissä olevasta tilasta, tullaan valkokankaalta katsojaa kohti sitäkin reippaammin -- stereonuppi on käännetty asentoon 11 ja ylikin, ettei lopputulos olisi litteä kuin pannukakku.

Henkilökohtaisesti sanoisin, että stereokuvaus on tehty väärin. Kohdeyleisö (alle teini-ikäiset) ilmeisesti pystyy käsittelemään tällaisenkin materiaalin, mutta 30 rajapyykin ajat sitten taakseen jättäneille silmilleni "Lieksa oli liikaa"...
Kirjattu

Imi Varoen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Sammyn Suuri Seikkailu
« Vastaus #1 : 11.12.10 - klo:19:13 »

Nyt on pakko tietenkin mainita että ei sammy ole sellainen elokuva mitä kannattaa käydä katsomassa :D Itse en ole katsonut sammyä kuin muutaman minuutin, katsonut että näytös lähtee pyörimään ok. En ole itse huomannut tuollaista, mutta olen kyllä ihmetellyt miten siinä näkyy niin älyttömän selvästi ne kaksi erkanevaa kuvaa. Muissa 3D leffoissa kun välillä ei voi olla varma katsooko hiukan sumeaa 2D:tä vai mitäkä.
Kirjattu

Halonen

• Täysjäsen
  • Entinen koneenkäyttäjä filmiajalta
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.12.10 - klo:16:14 »

Vaikuttaisi hieman siltä, että stereokuvien sivuttaisetäisyys toisistaan on saatettu vahingossa tai tahallisesti säätää liioitellun vääräksi ja liian etäälle toisistaan. Käsittääkseni 3D-kuvan perussyvyyttä voi tällä tavalla vielä jälkeenpäin kuvauksen/CG-animaation renderöinnin jälkeen korjata. Ainakin itse olen huomannut tavallisia stereovalokuvia ottaessani ja kuvapareja Callipygian 3D-ohjelmalla niitä yhdistäessä kaksivärisiksi anaglyfikuviksi kuvien sivuttaiseron hienosäädöllä olevan vaikutusta tähän.
Kirjattu

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
  • The hamster in the wheel keeps running...
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.12.10 - klo:00:13 »

Niin, aika paljon korjautuisi jo siirtämällä sekä oikean silmän kuvia oikealle että vasemman silmän kuvia vasemmalle puolen silmäterän välin mitan verran.
Kirjattu