Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse DCP  (Luettu 14687 kertaa)

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
  • The hamster in the wheel keeps running...
    • Profiili
Tee-se-itse DCP
« : 29.05.11 - klo:00:00 »

http://dl.dropbox.com/u/12106363/Projekti.zip

Paketissa työkalut ja ohjeet, miten voi tehdä vaikka "muistakaa hiljentää matkapuhelimet, kiitos" -tyyppisen ilmoituksen itse.
Kirjattu

Halonen

• Täysjäsen
  • Entinen koneenkäyttäjä filmiajalta
    • Profiili
Vs: Tee-se-itse DCP
« Vastaus #1 : 31.05.11 - klo:08:21 »

Onko tämä ohjelma parempi ominaisuuksiltaan kuin aikaisemmin tällä keskustelupalstallasi mainostamasi Open Cinema Tools? Molemmat ohjelmat olen asentanut koneelleni, mutta en varsinaisesti kokeillut, vaan katsonut ohjelman yleissilmäyksen.
Kirjattu

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.05.11 - klo:20:06 »

Tämä tuntuu ainakin minusta helppokäyttöisemmältä.

Opencinematoolsin graafinen käyttöliittymä on melko raakile, mutta automatisoituja työnkulkuja halajalle paketin komentoriviltä käytettävät ohjelmat ovat näppäriä.
Kirjattu

Halonen

• Täysjäsen
  • Entinen koneenkäyttäjä filmiajalta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.05.11 - klo:20:54 »

Ainakin tämä viimeisin vihjeesi OpenDCP-ohjelmasta näyttäisi avaavan enemmän mulle mahdollisuuksia lyhyiden mainosvideoiden tekemiseen käyttöliittymän perusteella, joka tulee vielä loppukesästä ajankohtaiseksi projektiksi. Kiitos vielä kerran ohjelmistovihjeestä. Ja eikun kokeilemaan... ;)
Kirjattu

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.03.12 - klo:16:54 »

Ilmaisten DCP-työkalujen kirjo vaan kasvaa.

Ominaisuudet:

• tukee eri käyttöjärjestelmiä - Microsoft Windows, Mac OS X, Linux, 32 ja 64 bit
  • 2K, 4K, ja 3D formaatit
  • Flat, scope, HDTV, full ja vapaa kuvasuhde
  • 24, 25, 30, 48, 50, ja 60 FPS kuvanopeudet
  • 48/96 kHz ääni
  • 1.0, 2.0, 5.1, 7.1, ja (max.) 16 -kanavainen ääniraita
  • lukee WAV/FLAC äänitiedostoja ja TIFF/PNG/TGA/DPX/BMP kuvasekvenssejä. Muuntaa haluttaessa lähes kaikki videotiedostot
  • tuki eri RGB väriavaruuksille (PAL, NTSC, BT.709, sRGB, jne.)
  • osaa tallentaa Digital Cinema Distribution Master (DCDM and DCDM*) PPM/AU/J2K/XML muodossa
  • tukee SMPTE ja Interop DCP
  • tukee kuvaan poltettua ja Interop -tekstitystä

Ohjelmaa voi vapaasti koekäyttää, jolloin se polttaa kuvaan vesileiman.

Erikoisen tästä tekee, että ohjelman tekijä antaa lisenssiavaimen ilmaiseksi, mutta vain yhden -- avain on sidoksissa tietokoneeseen jossa ohjelmaa halutaan ajaa, joten valitse kone jolla pärjäät muutaman vuoden. Katso myös, että kaikki verkkokaapelit on kiinni / langattomat verkot aktiivisena ja koneessa ei ole kiinni mitään 3G-nettitikkuja, iPhone, yms. ennen kuin pyydät lisenssin -- laitteistokokoonpanon muuttuminen mitätöi lisenssin.

Vain oppilaitoksille annetaan enemmän kuin yksi lisenssi.

En ole itse vielä ehtinyt testata tätä, mutta aion kyllä kokeilla. Nykyisillä työkaluillani stereo (3D) DCP:den tekeminen on tuskallista, tämä saattaisi olla siihen ihan pätevä.

http://www.dcpbuilder.com/

EDIT: Kokeilin versiota 0.3 01.04.2012 -- testikoneella lähti koodaamaan, mutta muutaman ruudun jälkeen ohjelma kaatui. Vaatinee siis vielä hieman kypsyttelyä, mutta vaikutti lupaavalta. Ja mukana tulee 120-sivuinen käsikirja, joka selittää kaiken rautalangasta vääntäen!
« Viimeksi muokattu: 01.04.12 - klo:22:06 kirjoittanut Jussi Siponen »
Kirjattu

Tuomas Hauvala

• Seniori
  • Sivutoiminen digi-elokuvannäyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.09.12 - klo:21:14 »

Onko kukaan kokeilut Open DCP:ta macilla? Ei meinaan toimi vaan kaatuu heti ekassa vaiheessa :( Ei siis anna edes luoda jpeg-2000 tiedostoja vaan kaatuu...  :'(
Kirjattu
Kaikenlaisesta tekniikasta pienistä mikrosiruista suuriin hydraulisylintereihin kiinnostunut konemies/nörtti.

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.09.12 - klo:16:16 »

Onko kukaan kokeilut Open DCP:ta macilla? Ei meinaan toimi vaan kaatuu heti ekassa vaiheessa :(

Mikä MacOS versio koneessa? Veikkaisin, että on käyttöjärjestelmän versiosta kiinni.

Pääsen itse tarvittaessa kokeilemaan 10.8 (Mountain Lion), 10.6 (Snow Leopard) ja 10.5 (Leopard).
Kirjattu

Tuomas Hauvala

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.09.12 - klo:16:43 »

10.8 TIETENKIN :D kaikki uusihan pitää heti asentaa, jos sattuu olemaan uusi Macbook Pro Retina :D
Kirjattu
Kaikenlaisesta tekniikasta pienistä mikrosiruista suuriin hydraulisylintereihin kiinnostunut konemies/nörtti.

Tuomas Hauvala

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #8 : 28.09.12 - klo:00:02 »

Hei Jussi! Oletko ehtinyt testaamaan OpenDCP:tä Mac OS X 10.8 "vuorileijonalla" ? :D

Jos se ei vaan tue näitä uusia rakettitehokkaita omenoita  ;D
Kirjattu

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
    • Profiili
« Vastaus #9 : 30.09.12 - klo:02:10 »

Kokeiltu rantavuorileijonalla ja kyllä toimi.

Ellei kyse ole jostain Retina -näyttöön liittyvästä, niin pitäisi sen kaiken järjen mukaan toimia sinunkin koneessasi.

HUOM! Nämä ohjelmat on kuitenkin herkkähipiäisiä sen suhteen mitä niille voi antaa pureskeltavaksi. Jos esim. inputtina olleet kuvat eivät olleet sinulla täsmälleen oikeassa muodossa(*, on rysähdys voinut johtua siitä.

Ja äänipuolella kuulin pari viikkoa sitten tapauksesta, että syötteenä oli käytetty vahingossa stereo-WAV -tiedostoja. OpenDCP pakkaili ne ihan tyytyväisenä, mutta esitettäessä ei kuulunut ääniä ollenkaan.

(* Kts. liitteenä olevista muistiinpanoista, mitä tarkalleen ottaen tein.
« Viimeksi muokattu: 30.09.12 - klo:02:12 kirjoittanut Jussi Siponen »
Kirjattu

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.09.12 - klo:23:56 »

Kääk!

Sivun 6 ruutukaappaukseen on livahtanut virhe:

Output file nimi pitäisi olla äänelle frankenweenie_20120929_sound.mxf (ei frankenweenie_20120929_video.mxf)...
Kirjattu

TLinden

• Täysjäsen
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 24.02.13 - klo:19:34 »

OpenDCP on tosiaan aivan pätevä ohjelma. Jos aivan ilmaisessa ympäristössä haluaa tämän kanssa työskennellä ja tehdä esim. "Sulkekaa matkapuhelimenne, kiitos!" -tyyppisiä ilmoituksia tai vaikkapa tulevien elokuvien päivämääriä ja näytösaikoja koskevia tiedotteita, niin Linux-ympäristössä onnistuu hyvin parivaljakolla Gimp+OpenDCP. Tänään testattu onnistuneesti ja pitänee vielä tehdä muutamia tämän tyyppisiä projekteja lisääkin mm. se perinteinen piratismivaroitus.
Kirjattu

Tuomas Hauvala

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #12 : 14.04.13 - klo:22:12 »

Apuaaa!

Aina kun yritän laittaa viimeisen paketoinnin päälle, Open DCP oksentaa tälläistä näyttöön:
« Viimeksi muokattu: 14.04.13 - klo:22:15 kirjoittanut Tuomas Hauvala »
Kirjattu

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.04.13 - klo:09:28 »

Tarkisteen laskenta epäonnistuu, mutta valitettavasti tuo ilmoitus ei kerro tuliko tuo kuvasta vai äänestä.

Tarkista ensin, että MXF-tiedostojen nimissä ei ole välilyöntejä.

Onko sinulla käytössä ohjelman uusin versio? Kokeile uudempaa / vanhempaa versiota, josko se toimisi.
Kirjattu

TLinden

• Täysjäsen
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 21.04.13 - klo:15:31 »

Vai olisiko kyse käyttöjärjestelmäsidonnaisesta jutusta? Linuxin saat Maciinkin asennettua aivan ilmaiseksi, joten yksi vaihtoehto olisi, että testaisit sen alla.
Kirjattu