Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: This Must Be The Place ja Täältä tulee Myyrä-kuvakoot väärin  (Luettu 5605 kertaa)

Kino Kuvakukko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • Sähköposti

Future Filmiltä on viime aikoina tullut pari leffaa joihin on merkattu väärät kuvakoot. Hieman myöhässä varoittelen Myyrästä, joka merkattu scopeksi, mutta on oikeasti flat. Ja päinvastoin on This Must Be The Place (jota ajan tätä kirjoittaessa pressissä) merkattu flatiksi vaikka on scope. Aika helpot kyllä huomata, mutta varoituksen sana lienee paikallaan. This Must Be The Placesessa -ainakin meillä Kuvakukossa- on kuva keskitetty muihin scope-leffoihin nähden vielä hieman oudosti, koska kankaan vasemmalle reunalle jää mustaa. Eli linssin asetuksia täytyy hieman muuttaa. T:Paul Staufenbiel, Kino Kuvakukko
Kirjattu

Elise Brandt

  • Ylläpitäjä
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 338
  • Resident know-it-all.
    • Profiili

Levittäjältä tulikin juuri posti palautteestasi. Kiitos tiedosta! Onneksi olen itse konehuoneessa moisen sorkkimassa viikonloppuna.

Nyt kun aiheeseen päästiin, niin päänvaivaa on aiheuttanut myös trailerien merkkaus. Siinä kun voi lukea tiedostonimessä näköjään ihan mitä vain riippumatta siitä mitä itse sisältö on... joutuu ulkoa opettelemaan mikä traileri on mitänkin kuvakokoa. Kismittää pientä ihmistä. Siihen kun vaikka Darkest hourin eteen on Hugo ympätty niin tekstistä pilkottaa alareunasta vähäsen...
« Viimeksi muokattu: 04.01.12 - klo:15:49 kirjoittanut Elise Brandt »
Kirjattu

Tomi Peuhkurinen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Pirkanmaan Elokuvakeskus
    • Sähköposti

Pitääkin aamulla tsekata tuota This Mustia.

Myyrä muuten näyttää tosi ankealta kun alkuperäinen 1.33:1 kuva on jostain syystä päätetty cropata laajaksi ja ylhäältä sekä alhaalta puuttuu isot siivut kuvaa. Mikä lie ollutkaan syynä moiseen ratkaisuun.
Kirjattu

Halonen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 159
  • Entinen koneenkäyttäjä filmiajalta
    • Profiili

Eikös toi Myyrä-elokuva perustu todella vanhaan piirrosanimaatiosarjaan, jota telkkarissa näytettiin jo 70-luvun lopulla? Jos tässä elokuvassa on kyseessä vanhan materiaalin uudelleenlevitys, joka on digitoitu vanhoista 16 mm tai 35 mm filmeistä, niin eihän sellaista 4:3 (1:1,33) kuvasuhdetta enää kehtaa nykypäivänä valkokankaalle pläjäyttää, kun monien silmä on jo nykytelkkarinkin takia tottunut vähintään 16:9 (1:1,85) kuvasuhteeseen. Ehkä siitä syystä on kuva jouduttu rajaamaan (cropping) uudelleen kuvasuhteeltaan siedättävän näköiseksi.
Kirjattu

Tomi Peuhkurinen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Pirkanmaan Elokuvakeskus
    • Sähköposti

Paitsi että alkuperäistä kuvaa croppaamalla ei saa mitään "järkevän" näköiseksi. Päinvastoin. Siksipä Myyrän tapaus onkin vähän kummallinen. Ei 1.33:1 kuvan katsominen pitäisi mitään tuskaa aiheuttaa. George Harrison -dokkarissa on isot pätkät tuossa suhteessa, tuleva The Artist taitaa olla 1.37:1 jne. Vanhemmista leffoista puhumattakaan.

Näyttäis siltä että This Must Be The Place on 2.35:1 eikä digin myötä yleiseksi tullut 2.39:1 eli jättää täälläkin kuvan molemmin puolin pienet siivut mustaa, mutta ei kaipaa mitään erillissäätöjä. Muistelisin että Trust-leffan kohdalla oli sama juttu kun sitä näytti scopena.

Ai niin ja trailereista. Varasto taitaa olla toistaiseks paras tapaus kun oli merkattu featureksi ja pätkän nimi oli jotain easydcp_composition tms...noissa voi kyllä tosiaan olla mitä sattuu.
« Viimeksi muokattu: 05.01.12 - klo:09:07 kirjoittanut Tomi Peuhkurinen »
Kirjattu

Antti Näyhä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
  • Kinomafia osk
    • Profiili
    • Sähköposti

Joo ei kropattua kuvaa tänne kiitos, eikös tämä keskustelu käyty jo kotivideoaikoina…

Scopen kuvasuhde on ollut virallisesti 2,39:1 jo yli 40 vuotta, vaikka tottumuksen voima saa monet edelleen käyttämään vanhaa lukua 2,35:1. Ks. vaikka Wikipedia.

Filmikopioissakin näkyi joskus tällaisia tapauksia, että jollekin reunalle jää mustaa. Muistuu mieleen ainakin Yksin kaikkia vastaan (kuvattu anamorfisesti 16mm:lle, kuva hieman leveämpi kuin scope = ylhäällä ja alhaalla pienet mustat palkit) ja Katseeseen kätketty (kuvattu digitaalisesti, kuva n. oikean muotoinen mutta pienempi = joka reunalla pienet mustat palkit). Ja sitten on Vittorio Storaron kuvaamat 2,00:1-leffat, joissa scope-kuvan reunoille jää jo melko isot kaistaleet mustaa.

Digikopioista ainakin Expendables ja Sisko tahtoisin jäädä olivat hieman matalampia kuin 2048x858 pikseliä, eli taas näkyi mustaa (ainakin) ylä- ja alareunassa. Tyhmältähän se näyttää maskatulla kankaalla, joten omat makrot piti noitakin varten tehdä.
Kirjattu

Tomi Peuhkurinen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Pirkanmaan Elokuvakeskus
    • Sähköposti

Anttia (ja Wikipediaa) tarkennuksesta ja muistutuksesta kiittäen, että tovin ennen digin tuloahan tuo 2.39:1 on tosiaan vakiintunut.  :)
Kirjattu

Jussi Siponen

  • Ylläpitäjä
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 490
  • The hamster in the wheel keeps running...
    • Profiili

Digikopioista ainakin Expendables ja Sisko tahtoisin jäädä olivat hieman matalampia kuin 2048x858 pikseliä, eli taas näkyi mustaa (ainakin) ylä- ja alareunassa. Tyhmältähän se näyttää maskatulla kankaalla, joten omat makrot piti noitakin varten tehdä.

Tässä korostuu kopion tekijän vastuu: käyttääkö yksi henkilö aikaa säätääkseen kaiken kohdalleen vai säädetäänkö sitten kentällä joka teatterissa erikseen...

Joskus tuossa sovittelussa joutuu väkisin käyttämään lievää croppausta, mutta Myyrän 1:1,33 pakottaminen 1.85:1 on jo turhan kylmää kyytiä: minusta olisi ollut parempi jättää ne mustat palkit reunoille suosiolla.

Niistä palkeista olisi tosin varmaan syntynyt yleisössä ainakin hämmennystä ellei peräti valituksia teatterin henkilökunnalle -- 1,33 on kuvasuhteena painunut monella jo unholaan. Ja jos sellaista materiaalia vielä jostain vastaan tulee, niin televisiohan venyttää sen näppärästi sivusuunnassa koko ruudulle (ja siitä viis että ympyröistä tuli samalla ovaaleja...).

Ai niin ja trailereista. Varasto taitaa olla toistaiseks paras tapaus kun oli merkattu featureksi ja pätkän nimi oli jotain easydcp_composition tms...noissa voi kyllä tosiaan olla mitä sattuu.

Itsellänikin on tuo ohjelma käytössä: tuossa on jäänyt oletusnimi ja -tyyppi vaihtamatta. Haiskahtaa joko hirveässä kiireessä tehdyltä tai sitten käyttäjä ei ollut saanut opastusta. Valmista tuotetta ei myöskään ole selvästi ladattu serveriin, koska siinähän tämä olisi paljastunut samantien  :(
Kirjattu