Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuinka kauan olette toimineet alalla?  (Luettu 5980 kertaa)

TLinden

• Täysjäsen
    • Profiili
    • Sähköposti
Kuinka kauan olette toimineet alalla?
« : 13.02.13 - klo:21:02 »

Itsellä on tullut nyt 13 vuotta täyteen, 1999 vuoden lopussa aloittelin koneenkäyttäjän hommat ja pelko oli jo, että tässä joutuu lopettamaan, kun uusia filmejä ei enää saa. Onneksi kuitenkin digitalisointiin saatiin rahoitus - saa nähdä, montako vuotta on nyt edessä. Vanhalla kalustollahan toimittiin täällä jo 1930-luvulta lähtien, uusi 2K laitteisto tuskin tulee palvelemaan murto-osaakaan tästä ajasta. Vai onko kellään sanoa arvioita, kuinka kauan 2K-elokuvia tullaan toimittamaan, kun 4K jo tekee tuloaan? Toisaalta luulisi olevan suht helppoa uusista 4K elokuvista tehdä myös 2K-versiotkin.
Kirjattu

Tuomas Hauvala

• Seniori
  • Sivutoiminen digi-elokuvannäyttäjä
    • Profiili
Vs: Kuinka kauan olette toimineet alalla?
« Vastaus #1 : 13.02.13 - klo:21:19 »

Itse olen ollut alalla 9kk ;D

4K leffan voi aivan hyvin esittää 2K-laitteistolla, ilman minkäänlaisia ongelmia.
2K-laitteet eivät vain pura kaikkea dataa DCP-paketista ulos vaan se oregano jää siitä pizzasta pois ;D (Vertauksen Copyright Jussi S.)
Kirjattu
Kaikenlaisesta tekniikasta pienistä mikrosiruista suuriin hydraulisylintereihin kiinnostunut konemies/nörtti.

TLinden

• Täysjäsen
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 13.02.13 - klo:21:38 »

Itse olen ollut alalla 9kk ;D

Sitten on tainnut jäädä kokemus filmiprojektoreista ihan nollaan, mikä sinällään on harmillinen juttu - oma tunnelmansa noissa kuitenkin. Onko teillä purettu filmiprojektorit kokonaan pois, vai onko vielä digilaitteen rinnalla "varalla"?
Kirjattu

Tuomas Hauvala

• Seniori
  • Sivutoiminen digi-elokuvannäyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.02.13 - klo:21:44 »

Niin se jäi, sillä minut rekrytoitiin paikalliseen Kinoon katsomaan näiden vanhempien filmimiesten perään tämän uuden laitteiston kanssa.
Loin meille koulutusjärjestelmän heitä varten ja toimin tällä hetkellä nimittämättömänä epävirallisena teknisenä päälikkönä ;D
Kokemusta kyllä on filmikoneesta, valitettavasti se rajoittuu vain katseluun ja ihmettelyyn... Toinen filmikone on purettu pois, toinen jäi käyttökuntoon.
Kirjattu
Kaikenlaisesta tekniikasta pienistä mikrosiruista suuriin hydraulisylintereihin kiinnostunut konemies/nörtti.

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
  • The hamster in the wheel keeps running...
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.02.13 - klo:00:08 »

"Virkavuosia" on tässä vaiheessa 22.

Aloitin pikkupaikkakunnan osa-aikaisen elokuvateatterin perinteisessä kahden projektorin konehuoneessa, rihman poikki palamisesta sulkeutuvat paloluukut ja kaikki. Eli yliheittomerkkejä on tuijotettu yrittäen olla räpäyttämättä ja 20 min osarullan kelaamiseen meni parhaimmillaan alle minuutti käsikäyttöisellä kelauslaitteella, jos tuli kiire  ;D

Hiililamput ehdin väistää parilla vuodella; seikka jota olen tälläkin foorumilla harmitellut -- tällä taidolla ei ole suuremmin käyttöä, mutta olisihan se ollut hienoa osata sekin.

Ohjelmistotalon järjestelmäasiantuntijana tietotekniikan kanssa painiminen oli jo entuudestaan tuttua -- ja nimenomaan tietotekniikaksihan tämä esityskalusto on mennyt -- joten siirtymä filmistä digiin ei aiheuttanut sen kummempaa kriisiä.

Filmiprojektorien "huoltamisessa" olin käytännössä itseoppinut, Barcon projektoreihin minulla on virallinen huoltoteknikon koulutus.
Kirjattu

TLinden

• Täysjäsen
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 14.02.13 - klo:14:06 »

Filmiprojektorien "huoltamisessa" olin käytännössä itseoppinut, Barcon projektoreihin minulla on virallinen huoltoteknikon koulutus.

Mitä huoltoja noihin muuten on mahdollista tehdä - meneekö elektroniikkapuolella kokonaisten kalliiden piirikorttien vaihdoksi, vai onko mahdollista tehdä myös komponenttitason korjauksia ja löytyykö tarkkoja kytkentäkaavioita?

Kuluttajatason laitteiden korjaamispuoli on nykyään aika synkeää - pintaliitoskomponentteja paljon, ei saa kytkentäkaavioita ja sopivat mikropiiritkin ovat saatavuudeltaan usein heikkoja - pitäisi esim 1000kpl eä tilata.
Kirjattu

Elise Brandt

• Ylläpitäjä
  • Seniori
  • Resident know-it-all.
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.02.13 - klo:14:55 »

Riippuu mistä lasketaan... 1985 avattiin meitin perheen teatteri, olin tosin itse kuusivuotias joten sitä ei ehkä lasketa  ::) virallisia vuosia mulla on alalla nyt 19 jos ensimmäisestä työsopimuksesta lasketaan. Filmien kanssa vasta toden teolla aloittelin kun digiin siirryttiin, kassan puolella olin pääasiassa sitä ennen. Jussi vetää siis senioriteetin mun ylitteni tässä ihan kirkkaasti :)
Kirjattu

Halonen

• Täysjäsen
  • Entinen koneenkäyttäjä filmiajalta
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.02.13 - klo:22:55 »

Noin 10 vuotta ja se kaikki toiminta on mulla vain filmiajalta. Hiilikaarilamppuja olen monestikin nähnyt toiminnassa, mutta en kertaakaan ole joutunut niitä käyttämään.

Aloitin vuonna 1989 loppukesästä ja välissä oli vähän aikaa taukoakin hommista. Vuoteen 2002 saakka "konehuonepäivystystä" tuli tehtyä, mutta sitten jouduin selkeästi parempipalkkaisen työn takia jättämään teatterihommat kokonaan taakseni. Sen jälkeen en ole teatterihommia tehnyt yhtään ja siksi tästä digitaaliajan laitteistosta olenkin täysin pihalla, vaikka tekniikan perusteista olen joten kuten selvillä. Sitten kun menee näihin hienosäätöviilauksiin, niin niistä en ymmärräkään enää yhtään mitään, vaikka muuten digitaalisten laitteiden ja tietokoneen käyttö ei ole mulle vierasta.
Kirjattu

kinoteknikko

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #8 : 18.02.13 - klo:22:57 »

1. lataus 35 mm projektoriin vuonna 1970...
16 mm lupakirja v. 1973
35 mm näyttötutkinto 1984
Digi 2012...
Epälukuisia vuosia 16 ja 8 mm filmien parissa, samoin videon.
Kirjattu

Jussi Siponen

• Ylläpitäjä
  • Seniori
  • The hamster in the wheel keeps running...
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.02.13 - klo:00:12 »

Mitä huoltoja noihin muuten on mahdollista tehdä - meneekö elektroniikkapuolella kokonaisten kalliiden piirikorttien vaihdoksi, vai onko mahdollista tehdä myös komponenttitason korjauksia ja löytyykö tarkkoja kytkentäkaavioita?

Elektroniikkaviat on käytännössä "korjattava" paikallistamalla viallinen moduuli ja vaihtamalla se. Ainakaan minulla ei riitä paukkuja käydä jahtaamaan viallista komponenttia piirilevyltä ja vaihtamaan niitä, sikäli kun skemoja ja komponentteja edes on saatavilla.

Säännöllistä ennakoivaa huoltoa on (muistinvaraisesti kirjoitettuna, koskee Barcoa)
  • suodattimien puhdistaminen - kuukausittain
  • ilmanottoaukkojen imurointi, optiikan ja lamppukammion puhtauden tarkkailu ja tarvittaessa puhdistus, lampun kunnon silmämääräinen tarkastus, jäähdytysnesteen määrän tarkistaminen - neljännesvuosittain
  • suursiivous ja perusteellinen silmämääräinen tarkastus, suurivirtaisten piirien liitosten kunnon ja tiukkuuden varmistus, ohjelmistopäivitysten asennus, jäähdytysjärjestelmän nesteiden vaihto, projektorin diagnostiikkaohjelman ajo, jne. - vuosittain

Vuosihuolto vaatii projektorin suojatun osion avaamisen ja on tarkoitettu huoltoteknikon tehtäväksi.

Normaaleissa olosuhteissa näiden laitteiden hoito ja ruokinta ei siis vaadi kummoista panostusta. Asiat muuttuvat huomattavasti mielenkiintoisemmaksi sitten jos jotain menee pieleen. Sen huomaa huoltokäsikirjastakin: pyöreästi 20 ensimmäistä sivua on sisällysluettelo ja määräaikaiset huoltotoimenpiteet ja sitten 400 sivua ohjeita vikatilanteiden diagnosointiin ja korjaamiseen  :D
Kirjattu

Palax

• Tulokas
  • *
  • Laitetaan silmät kiinni ja toivotaan parasta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 20.10.13 - klo:19:58 »

Filmiajalta löytyy käyttökokemusta reilun 10v ajalta. Arvioisin että joku >1500 tuntia olen Ernemannilla ajanut + koneen huollot päälle. Digiajalta kokemus on sen sijaan hivenen vähäisempää, sillä sitä kokemusta on toistaiseksi 1 päivä  ;D mutta ehkäpä sitäkin alkaa tästä kertymään.
Kirjattu
P.asi L.aakso