Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Minkälainen konehuone löytyy jäsenten teattereista/työpaikoilta?  (Luettu 2557 kertaa)

Tuomas Hauvala

• Seniori
  • Sivutoiminen digi-elokuvannäyttäjä
    • Profiili

Ajattelin omaa mielenkiintoani aloittaa ketjun jossa voimme kollegoiden kesken katsella minkälaisissa olosuhteissa me töitämme teemme ;D

Tässä siis oman "työpaikkani" konehuone. Huomatkaa erityisesti (lievä omakehun vaara ;D ) projektorin alle kyljelleen asennettu tarkkailukaiutin,
jonka kiilaamiseen sopivaan kuuntelukulmaan on käytetty projektorin linssinsuojusta.
Tästä on kaksi etua: kajari pysyy oikeassa kulmassa ja linssinsuoja ei mene hukkaan. ;D
Kirjattu
Kaikenlaisesta tekniikasta pienistä mikrosiruista suuriin hydraulisylintereihin kiinnostunut konemies/nörtti.

TLinden

• Täysjäsen
    • Profiili
    • Sähköposti

Tässä vanha kuva ennen digitointia, suunnilleen samassa asussa konehuone kuin 1930-luvulla toiminnan alkaessa. Miksipä on oikeastaan tästä näkymä nytkään muuttunut, toinen Bauer siirtynyt tuolta takaa pois ja tilalle on tullut NEC alustoineen ja serveriräkkeineen sekä ääniräkki nurkkaan.

Jotain pientä maalausta ja poistoputki NECin tuleetuksella tulossa tulevaisuudessa.

Tunnistaako muuten kukaan, minkä elokuvan juliste on takaseinällä kuvan oikeassa reunassa? Edeltäjä liimaili mainosjulisteita konehuoneen seinää koristamaan, itse en ole ko. tapaa jatkanut eli seinällä olevat julisteet ovat 90-luvun lopulta.
« Viimeksi muokattu: 23.02.13 - klo:17:41 kirjoittanut TLinden »
Kirjattu

Halonen

• Täysjäsen
  • Entinen koneenkäyttäjä filmiajalta
    • Profiili

Ajattelin omaa mielenkiintoani aloittaa ketjun jossa voimme kollegoiden kesken katsella minkälaisissa olosuhteissa me töitämme teemme ;D

Tässä siis oman "työpaikkani" konehuone. Huomatkaa erityisesti (lievä omakehun vaara ;D ) projektorin alle kyljelleen asennettu tarkkailukaiutin,
jonka kiilaamiseen sopivaan kuuntelukulmaan on käytetty projektorin linssinsuojusta.
Tästä on kaksi etua: kajari pysyy oikeassa kulmassa ja linssinsuoja ei mene hukkaan. ;D

Teillähän näyttää olevan siellä myös Philipsin valmistama 35 mm filmiprojektori. Mikä malli ja voitko kertoa vielä ihan uteliaisuuttani sen sarjanumeron (löytyy rungon takapuolelta)?  ;)
Kirjattu

Tuomas Hauvala

• Seniori
  • Sivutoiminen digi-elokuvannäyttäjä
    • Profiili

Teillähän näyttää olevan siellä myös Philipsin valmistama 35 mm filmiprojektori. Mikä malli ja voitko kertoa vielä ihan uteliaisuuttani sen sarjanumeron (löytyy rungon takapuolelta)?  ;)

Jep, niitä on jopa kaksi kappaletta, toinen on vain kannettu kohtuullisen suuren konehuoneemme "sivulokeroon" pois tieltä ;D

Koneet ovat siis Philips FP56 mallia, ja niissä on Luminans 916 lamppukammiot.

Sarjanumerot:

Kone 1: 1171
Kone 2: 1173

Mielenkiintoisinta on se, että koneita ei ole hankittu samaan aikaan, vaan he ovat kohdanneet toisensa vasta meidän konehuoneessamme.
Koneiden tarinan olen valitettavasti unohtanut, mutta vastaava hoitajamme sen kyllä muistaa. Sen kyllä muistan, että Kone 2 on kotoisin Turusta ja sen hankinnassa oli apuna Alf Biström :) Muuten en näistä edes ymmärrä, sillä en tehnyt tuolla töitä ennekuin Digiaikana :(
Kirjattu
Kaikenlaisesta tekniikasta pienistä mikrosiruista suuriin hydraulisylintereihin kiinnostunut konemies/nörtti.

Halonen

• Täysjäsen
    • Profiili

Tunnistaako muuten kukaan, minkä elokuvan juliste on takaseinällä kuvan oikeassa reunassa? Edeltäjä liimaili mainosjulisteita konehuoneen seinää koristamaan, itse en ole ko. tapaa jatkanut eli seinällä olevat julisteet ovat 90-luvun lopulta.

Tunnistaisin julisteen olevan "The Truman Show" -elokuvan, pääosassa Jim Carrey. Olen itse tuon elokuvan urani loppuaikana esittänyt ja hankkinut sen vielä jälkeenpäin DVD-levyllä, koska tykästyin elokuvaan kovasti.
Kirjattu

TLinden

• Täysjäsen
    • Profiili
    • Sähköposti

Tunnistaisin julisteen olevan "The Truman Show" -elokuvan, pääosassa Jim Carrey. Olen itse tuon elokuvan urani loppuaikana esittänyt ja hankkinut sen vielä jälkeenpäin DVD-levyllä, koska tykästyin elokuvaan kovasti.

Juuri se kyseessä! Ja sen alapuolella sitten Rukajärven tie, mutta on niin tumma juliste, ettei tuosta kulmasta voi oikein tunnistaa. Truman show:n kävin itse asiassa katsomassa juuri tuolla, oli esitys vuotta aiemmin ennen kuin itse rupesin koneenkäyttäjäksi. Itsellä ei tuosta DVD-versiota ole, vaan VHS.
Kirjattu

Halonen

• Täysjäsen
    • Profiili

Kun noita julisteita joutui koneenkäyttöhomman lisäksi käsittelemään, kattelemaan illastat toiseen ja vaihtelemaan teatterin mainosikkunoihin, niin ne ovat jotenkin vain väkisin jääneet mieleen.;)
Myös Rukajärven tie-elokuvaa olen näyttänyt paikallisessa kinossa. Oli mielenkiintoista nähdä pitkästä aikaa CinemaScopena suomalaista elokuvaa, jota en vielä siihen mennessä ollut teatterin kankaalla koskaan nähnyt. Elokuva ei tosin ole kuvausvaiheessa kuvattu anamorfisesti, ainoastaan muunnettu kopiointivaiheessa 1:2,35 -kuvasuhteeseen. Näitä tällaisia kutsun itse niin sanotusti epärehellisiksi CinemaScope-elokuviksi. :)
« Viimeksi muokattu: 25.02.13 - klo:00:28 kirjoittanut Halonen »
Kirjattu