Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Immersive ääni  (Luettu 1459 kertaa)

Jaska

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 222
    • Profiili
    • Sähköposti
Immersive ääni
« : 16.11.14 - klo:11:44 »



...niin se tekniikkaa kehittyy... nyt voi ostaa jo kotiin Dolby Atmoksen kaiuttimineen 799 ameriikan dollaria, eli tuollaisen alle 650 € koko paketti... http://www.amazon.com/Onkyo-HT-S7700-5-1-2-Ch-Network-Receiver/dp/B00LU0GOUO   ;D

...talven aikana on tulossa, tai ainakin yrittävät saada valmiiksi Multi Dimensional Audio (MDA) standardin minkä jälkeen teatterinomistaja voi itse valita minkälaisen "Immersive" (ATMOS / AURO3D) äänisysteemin haluaa ja kaikki leffat toimii ristiin (siis samalla DCP:llä) ja kaiutin määrätkin menee pikkuisen pienemmäksi... tai niiden määrä on vapaammin valittavissa 11.1 ja 62.2-äänikanavan väliltä. Tuosta MDA standardista tulee mitä ilmeisimmin ääniobjekti pohjainen niin kuin jo Dolbyn ATMOS onkin ja Barco /Auro 3D menikin tuossa kuukausi sitten ostamaan IOSONOn mikä on myös ääniobjekti pohjainen ratkaisu joten oletettavaa on että myös Auro 3D muuttuu kanavapohjaisesta ratkaisusta objektipohjaiseksi yhteensopivuuden takia.
http://stereos.about.com/od/Technical-Notes/ss/Is-DTS-MDA-the-Future-of-Audio-An-Ears-On-Report_1.htm#step-heading

Ääniobjektipohjaisessa ratkaisussa on myös oma haasteensa kun "tila" luodaan kolmeuloitteisessa tilassa missä jokaisella kaiuttimella (kanavalla) on oma osoitteensa X, Y, Z samalla jokaisen yksittäisen kaiuttimen tulisi noin teoriassa pystyä tuottamaan sama äänenpaine / taajuusvaste kuin pääkaiuttimien siellä salin edessä... eli ei onnistu ihan perus surround purkeilla ja jokaisella yksittäisellä kaiuttimella on oma tehovahvistin koska toimivat omina kanavinaan, joten hinta on myös moninkertainen verrattuna perinteiseen surround kaiuttimeen. Tuollaisessa Dolbyn ATMOS  täysikokoisessa 62.2 kanavaisessa asennuksessa periteisten 2-kanavaisten tehovahvistimien määrä on n. 40 kpl ... tarvitsee olla jo ylimääräistä tilaa pelkille laiteräkeille.


Kirjattu

Tuomas Hauvala

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 417
  • Sivutoiminen digi-elokuvannäyttäjä
    • Profiili
Vs: Immersive ääni
« Vastaus #1 : 17.11.14 - klo:02:11 »

Virallinen "Auts" kun laskee laitehankintakuluja tällekin uudistukselle. Tuskin onneksi kuitenkaan ihan heti tulee pakolliseksi...

Ääniobjekti-periaatteella tarkoitettaneen siis sitä, että miksausvaiheessa kullekkin äänelle määritellään xyz koordinaatistossa paikka, ja sitten ääniprossu laskee sille teatterin järjestelmässä vastaavan sijainnin kunkin kaiuttimen sijaintien perusteella?

Tuossa systeemissä kun menee yhtäkkisesti bitti poikittain... Niin johan alkaa äänet kuulumaan hassuista kulmista ;D
Kirjattu
Kaikenlaisesta tekniikasta pienistä mikrosiruista suuriin hydraulisylintereihin kiinnostunut konemies/nörtti.

Axel Fransberg

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Immersive ääni
« Vastaus #2 : 18.11.14 - klo:21:02 »

Ääniobjektipohjaisessa ratkaisussa on myös oma haasteensa kun "tila" luodaan kolmeuloitteisessa tilassa missä jokaisella kaiuttimella (kanavalla) on oma osoitteensa X, Y, Z samalla jokaisen yksittäisen kaiuttimen tulisi noin teoriassa pystyä tuottamaan sama äänenpaine / taajuusvaste kuin pääkaiuttimien siellä salin edessä... eli ei onnistu ihan perus surround purkeilla ja jokaisella yksittäisellä kaiuttimella on oma tehovahvistin koska toimivat omina kanavinaan, joten hinta on myös moninkertainen verrattuna perinteiseen surround kaiuttimeen.

En oo seuraillut mikä on SMPTE:n kanta tähän mutta toistaiseksi Dolby ei vaadi atmokseen että surround kajarit pystyis samaan äänenpaineseen tai tajuusvasteseen. Dolby taitaa vaatia 99db äänipaine surround kajarista verrattuna pääkaiuttimien 105db, ne on muistaakseni kans laittanut jonkinlaiset surround subwooferit vaihtoehdoksi jos tajuusvaste surroundeissa ei riitä.
Kirjattu

Jaska

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 222
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Immersive ääni
« Vastaus #3 : 18.11.14 - klo:22:26 »

...tuo on totta, tavallaan jos haluaa mennä rimaa hipoen... tuo äänenpaine vaatimus oli aiemmin heidän spekseissa 103dB ja koska teatterit eivät monessakaan paikassa päässeet siihen niin helpottivat sitä pikkuisen (samalla myös kaiuttimien suuntavuudesta annettiin vähän kevyempi speksi) ja siihen kun laskee sopivan "headroomin" että ääni ei ole kokoajan säröllä niin sitten ollaankin jo oikeassa kokoluokassa.... suuntaa antavasti esim kaiutin minkä kerkkyys on 98dB 1W/1m ja jatkuvaa tehonkestoa vaikka 300W niin tuo tuottaa esim. 15 metriin juuri sen vaivaisen 99 dB:tä.... ja jos tehon kestoa olisi puolet enmmän niin saisi +3dB:tä. Surroundeilla on toki oma subwoofferi(t) ja niiden tehtävä on jatkaa surround kaiuttimen alarajataajuudesta (80Hz) tuonne perus pääkaiuttimien alarajataajuuslukemiin (n. 40Hz), siinä mielessä ne ei olle subwooreita vaan enemmän "low freq. extension"... pelkästään tuollainen minimitasoon pääsy tarkoittaa surround kaiuttimena suurin piirtein 12" +torvi kompressio driverilla tai isompaa, suurta kaiuttimen herkkyyttä ja kohtuullisen isoa tehonkestoa.
Kirjattu

Jussi Siponen

  • Ylläpitäjä
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 490
  • The hamster in the wheel keeps running...
    • Profiili
Vs: Immersive ääni
« Vastaus #4 : 19.11.14 - klo:01:29 »

Dolby taitaa vaatia 99db äänipaine surround kajarista verrattuna pääkaiuttimien 105db...

Minulla on käsillä Dolby Atmos Specification - Issue 1 (joka tosin saattaa olla vanhentunut...):

  • Each loudspeaker and associated amplifier must have a maximum output capability of 99dB continuous SPL at the reference listening position.
  • Each surround array and the assiociated amplifiers must be able to produce 105 dB continuous SPL at the reference listening position.

Ajatus on kai jakaa kuormaa antamalla näiden kaiutinryhmien hoitaa "suuret linjat" ja objektit pörrää sitten siinä päällä.

Mutta nämä mitoitussäännöt ei ole mikään vitsi: kirjoitin jo pari vuotta sitten täällä miten ääniraidat tuntuvat muuttuvan koko ajan vaativammiksi. Ja nyt on lyhyen ajan sisällä tullut kaksi elokuvaa, jotka ovat vaativimpia vuosiin (Fury ja Interstellar).

Ja silti en pidä kumpaakaan näistä elokuvista erityisen äänekkäänä, ei ainakaan siihen pisteeseen että kuunteluväsymys iskisi (vrt. aivot narikkaan -rymistelyt by Michael Bay, joiden ääniraidat tappaa talossa ja puutarhassa...).

P.S. Interstellarin äänimiksaus näyttää herättäneen hämmennystä...  :D

« Viimeksi muokattu: 19.11.14 - klo:01:33 kirjoittanut Jussi Siponen »
Kirjattu