Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: ...kaikenlaista... Doremi, Atmos  (Luettu 1362 kertaa)

Jaska

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 222
    • Profiili
    • Sähköposti
...kaikenlaista... Doremi, Atmos
« : 15.02.15 - klo:13:46 »

...saan tuossa ens kuun alussa lisätietoa siitä millä tavalla tuo Dolbyn Doremi kuvio etenee, ovat ilmeisesti tyrkkäämässä markinoille uutta mallia nimeltä IMS 2000 missä on aika pienet kovot ja media blokki samassa paketissa, toivottavasti muuttavat käyttöjärjestelmän samalla Dolbyn vanhan version kaltaiseksi. Vastaavanlainen miniserveri murikka löytyy esim. Barcolta "Alchemy" mutta tuossakin on alle 2Tb tallennustilaa, tosin tuo Alchemy osaa ajaa 4K 60fps jos sillä nyt sitten koskaan tulee olemaan mitään käyttöä ? Jossain netissä olikin jo uutisen tynkää että Cameronin Avatar kakkosen kuvauksissa olisi käytetty 48 fps.

Dolbyn Atmos sai kevennetyt tekniset speksit, ne kaiketi julkistetaan parin kuukauden sisään, itse sain ne jo muutamia viikkoja sitten... kevennystä tuli joihinkin asioihin, lähinnä että kaiuttimia voi niputtaa alueiksi niin ei ole pakko ostaa parempia kaiuttimia vaan voi laittaa useamman huonon, jne... mutta silti tuo maksaa aika maltaita jos sen tekee hyvin ja huonosti tehtyähän ei kannata edes aloittaa tekemään.

Kilpailuhan kiristyy kun tänä vuonna tulee SMPTE:n open source standardi tuolle "immersive äänijärjestelmille". Studiothan ovat ilmoittaneet että tämän vuoden lopussa tulee vain yhdenlaisia DCP versioita missä on sellainen immersive audio metadatoineen että se sopii kaikkiin objektipohjaisiin tilaäänijärjestelmiin. Eli sellaista suoranaista ääniformaatti sotaa niin kuin filmiaikaina (SR.D, SDDS, DTS) ei varmaankaan synny, mutta varmaankin hirveen erilaatuisia virityksiä sitäkin enemmän. Dolbyn lisäksi markkinoille tulossa ovat varmasti IOSONO, DTS ja muutama muukin on jo ilmoitellut kehittelevänsä jotain... surullistahan tässä on se että Dolby on mitä todennäköisimmin paras ja kallein tuon lisäksi sitten tulee muutama ihan härö viritys halvalla ja joku vahingossa ostaakin sellaisen. IOSONOlla on myös hyvät mahdollisuudet koska se on aidosti objektipohjaisten immersive äänijärjestelmien esi-isä, tosin ei niinkään elokuva äänessä. Barcohan meni ostamaan tuon IOSONOn muutama kuukausi sitten, samaisen yhtiön AURO3D tulee loppumaan koska studiot ovat ilmoittaneet jo aikoja sitten että tilaäänijärjestelmät tulevat olemaan vain objektipohjaisia ei kanavapohjaisia.

Kävin viikko sitten Euroopan ehkä yhdestä parhaista elokuvateattereista katsomassa juuri tehtyä ATMOS asennusta ja se oli kyllä ihan käsittämättömän heikko esitys, hyvä 7.1 kanavainen menee äänenlaadulla heittämällä ohi tuosta. Onneksi olivat laittaneet samaisen teatterin kuvanlaatuun myös reilusti rahaa ja se olikin todella vaikuttava, ehkä paras mitä olen koskaan nähnyt ja tuo kuva juttu olikin se pää syy miksi olin siellä sitä ihmettelemässä. SAMSARA leffa näytti kyllä järkyttävän hienolta 24 metriä leveällä valkokankaalla. 8)

Mielenkiintoistahan tuossa ATMOS äänijärjestelmässä (tai missä vaan tilaäänijärjestemässsä) on tarvittava äänenvoimakkuus, se että kun lähes jokaisessa elokuvateatterissa äänenvoimakkuus nappula on ihan muussa kohtaa kuin Dolbyn referenssitasossa "7", niin silloin tuosta ATMOS järjestelmän tilavaikutelmasta ei ole mitään jäljellä voimakkuuden ollessa 4.5-5.5 sillä äänenvoimakkuuden pudotessa ensimmäisenä häviävät nuo tilainfomaatiota tuottavat äänikanavat ja silloinhan se ei ole enään mikään immersive sound... pikku dilemma tässä... ja sitten kun sitä volumea pitää siinä "7" niin kaikki mummot on vihaisia...  ;D

Milloinkahan tulee ensimmäiset Dolbyn omilla kaiuttimilla tehdyt asennukset vastaan ? Dolbyhan osti amerikkalaisen kaiutintehtaan joskus viime lokakuussa http://www.slsaudio.com . Aikaisemmin Dolby ei ole lähtenyt sotkeentumaan kaiutinvalmistajien tontille, mutta nythän tuokin sitten nähdään. Sen suurempaa menestystä en usko tuosta tulevan koska SLS kaiuttimet eivät ole mitenkään kovassa huudossa, ehkä trendinä menee samaan kuin Christie digitalin omat kaiuttimet koska molemmissa on samanlaiset koti HiFi "planar tweetter" Neo6 eli tuollainen 20$ maksava diskantti... ne muuten kuulostaa aika hirveeltä, siis noi Christien kailottimet ja ne on muuten tehty Filippiineillä vaikka kovasta hintalapusta ei niin heti osaisi päätelläkkään.


Kirjattu