Film-Tech Suomi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Iscon objektiivit  (Luettu 4150 kertaa)

Halonen

• Täysjäsen
  • Entinen koneenkäyttäjä filmiajalta
    • Profiili
Iscon objektiivit
« : 24.04.10 - klo:23:33 »

Mulla kävi aikoinaan outo tapaus Iscon objektiivien kanssa teatterissa, jossa viimeksi toimin koneenkäyttäjänä. Teatteriin hankittiin aivan uudet perusobjektiivit molemmille kuvaformaateille ja anamorfit kahteen Dresden D1 -projektoriin.

Toisessa projektorissa alkoi CinemaScope -elokuvia esittäessä esiintymään sellaista ongelmaa, että kuvan terävyys muuttui itsekseen. Terävyyttä saattoi joutua korjaamaan muutamankin kerran yhden näytöksen aikana. Kovin raavin päätäni miettiäkseni, mistä ongelma johtuu, mutta en mitenkään keksinyt sille mitään järkisyytä. Epäilin kovasti, ettei filmimateriaalin paksuus voi niin paljon vaihdella osarullasta toiseen, että menisi kuvan terävyys niin pahasti perseelleen. Kunnes sitten erään näytöksen aikana ongelman aiheuttaja lopulta tuli "kaapista ulos"...

Olin onneksi tapahtuman sattuessa konehuoneessa, kun kuulin huoneessa jostakin kevyen lasin kilahduksen. Sitten ihmettelin, että esitettävän projektorin kuva kankaalla muuttui täysin sumuiseksi aivan kuin koneessa ei olisi linssiä ollenkaan. Pakkohan esitys oli keskeyttää ja alkaa nopeasti tutkimaan, mistä moinen. Nopeastihan se sitten selvisi, kun käänsin anamorfin pois projektorin objektiiviholkin edestä. Holkissa olleen perusobjektiivin kankaanpuoleinen päätylinssi oli yksinkertaisesti irronnut objektiiviputkestaan ja kaatunut, josta kilahdus johtui. Linssi makasi kiinnitysrenkaan kanssa projektorin omassa holkissa objektiivin edessä. Irrotin perusobjektiivin holkin toisesta koneesta ja laitoin sen esittävään koneeseen kiinni ja jatkoin esitystä.

Laitoin päätylinssin takaisin Iscon objektiiviholkkiin ja kiersin kiinnitysrenkaan paikoilleen. Pistin vielä kiinnitysrenkaaseen pari tippaa ruuvilukitelakkaa, jotta se ei kiertyisi enää itsekseen auki. Tarkistin kaikista linsseistä linssien kiinnitysrenkaan ja ne olivat huonosti kierretty. Saman asian tarkistin vielä naapuriteatterin projektorissa olleen Iscon valmistaman yhdistelmäanamorfin (anamorfi ja peruslinssistö samassa putkessa) päätyrenkaan ja sekin oli hieman löysästi kiinni.

Iscon linssitehtaalla on todennäköisesti joku teollisuusrobotti, joka ruuvailee kiinnitysrenkaat paikoilleen. Kiertomomentti on jostain syystä ollut liian pieni. Tai sitten ne voidaan kiertää paikoilleen käsityönäkin. Tällaisissa löysästi kierretyissä objektiiveissa on vain se vaara, että päätylinssi voi päästä tippumaan ihan konehuoneen lattialle saakka ja hajota pirstaleiksi. Mulla oli onneksi anamorfi edessä estämässä lattialla tippumista.
Kirjattu

asentaja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Iscon objektiivit
« Vastaus #1 : 24.09.10 - klo:23:32 »

Todella huonoa tuuria. Olen asentanut muutaman sata optiikka ja seurannut niiden elämänkulkua. Valikoimaan ovat kuulunet sekä Iscot, että Schnaiderit ym. Koskaan en ole törmännyt täysin irronneeseen linssiin. Perusobjektiiveissa on ollut vain muutama tapaus joissa peräpään linssi on ollut senverran löysällä. että se on aiheuttanut kuvan sumentumista. Kiristys on korjannut asian.
Sensijaan Schnaiderin Cinemascooppi optiikoissa (combi malli) on muutamissa peräpään linssi löystynyt ja kiertynyt hieman. Koska se on kaareva, levittävä linssi, kuva on pienimmästäkin siirtymisestä epäskarppi.
Olen säätänyt muutaman optiikan kohdalleen. Kyseessä on kuitenkin niin pienistä toleransseista kysymys että onnistuminen on ollut arvauspeliä. Yleensä se viimeinen säätö vie totaalisesti pieleen.
Näitä löystymisiä on kuitenkin ollut vain noin promillen verran käytössä olevista.
Dresdenissä on myös sen verran massiiviset optiikkaholkit, että ne eivät pienistä värinöistä piittaa.
Todella huonoa tuuria.

On sinänsä mukava kuulla ja lukea, että jossain on viellä ko. merkkinen projektori käytössä. Oli aikanaan kaikin puolin edelläkävijä. Koneessahan oli mm. vesijäähdytys. Jos hana ei ollut auki, kone ei lähtenyt käyntiin. Ym.
Myös ääniprojektorissa oli kaikki mahdolliset säädöt sen ajan mittapuun mukaan. Korvasin aikanaan muutamaan koneeseen nuo elohopeakytkimet releillä ja uusilla painonapeilla.
Olisi mukava kuulla lisää Dresdeneistä.
 :D
Kirjattu

Halonen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.10.10 - klo:10:31 »

On sinänsä mukava kuulla ja lukea, että jossain on viellä ko. merkkinen projektori käytössä. Oli aikanaan kaikin puolin edelläkävijä. Koneessahan oli mm. vesijäähdytys. Jos hana ei ollut auki, kone ei lähtenyt käyntiin. Ym.
Myös ääniprojektorissa oli kaikki mahdolliset säädöt sen ajan mittapuun mukaan. Korvasin aikanaan muutamaan koneeseen nuo elohopeakytkimet releillä ja uusilla painonapeilla.
Olisi mukava kuulla lisää Dresdeneistä.
 :D

Valitettavasti siellä, mistä tämän tapauksen kerroin, on nykypäivänä D1:set hyllytetty kokonaan pois käytöstä, joten eipä ole niistä koneista enää juurikaan kerrottavaa. Ehdin kyllä senkin muutaman vuoden aikana touhuamaan niiden koneiden kanssa sekalaisia huoltotöitä. Tiedän kyllä yhren tiatterin, jossa samanlaiset konemallit ovat tänäkin päivänä vielä käytössä. Mutta niistä koneista voikin sitten niiden tehokäyttäjä itse kertoa tällä foorumilla lisää... ainakin omakohtaisia kokemuksia!  ;)
Kirjattu

Barooni

• Vieras
« Vastaus #3 : 21.10.10 - klo:23:38 »

Noniin, se Halonen taitaa tarkoittaa minua... Eli Asentaja-Esko, kun seuraavaksi käyt Turussa niin poikkea Paimioon. Vielä on kaksi alkuperäistä Dresden D1:stä käytössä samoilla sijoilla johon ne helmikuussa 1955 asennettiin. Valmistenumerot 084700 ja 084702. Tule katsomaan kun vielä on mahdollisuus, saa tulla isommallakin porukalla =)
Kirjattu

Barooni

• Vieras
« Vastaus #4 : 28.10.10 - klo:21:31 »

Ensin kirjoitetaan mukavasti että olisi mukava kuulla lisää Dresdeneistä jne... sitten kun kirjoitan että täällä olisi ja tervetuloa katsomaan, niin sitten (taas kerran mun kirjoitusten jälkeen) haudanhiljaista. Ainoastaan Jaska jaksaa välillä heittää takaisin, kiitos siitä... Jos olen vastenmielinen niin voin lopettaa täällä käymisen jos tämä vaitonaisuus on vihje siitä ettei seuraani kaivata niin voi sen suoraankin sanoa.
Kirjattu

asentaja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 29.10.10 - klo:00:03 »

Hei Barooni! Syksyn synkkyys on näköjään iskenyt teikäläiseen, vai mistäköhän muuten johtuu tämä masennusta huokuva kommentti? Elä hyvä veikkonen edes haaveile lopettelemista tälle palstalle kirjoittelemista.
Meikäläisen kommentointi on tosin ollut vasta alkutekiöissään (yhtä tyhjää) mutta koetan parantaa jatkossa,
Nyt menen kahlaamaan muita aiheita.
Kirjattu

Halonen

• Täysjäsen
    • Profiili
Dresden D1
« Vastaus #6 : 29.10.10 - klo:01:09 »

Vaikka en ehtinyt D1:siä käyttämään kovinkaan merkittävän montaa vuotta, niin huoltotouhua niiden kanssa riitti kuitenkin yllättävän paljon... täysin minusta riippumattomista syistä. Suurimmat syyt olivat niitä koneita ennen minua käyttäneissä henkilöissä, jotka eivät pitäneet huolta koneista juuri yhtään.

Kun aloitin Dresdeneiden käyttämisen, olin aluksi hieman kauhuissani, että minkälaisiin ongelmiin tulen niiden koneiden kanssa vielä joutumaan. Aikaisempien koneenkäyttäjien piittaamattomuus oli aiheuttanut mm. piilossa kyteviä ongelmia, joita ei voinut mitenkään ennalta arvata. Saattoivat tulla ilmi ihan yllättävissä tilanteissa ja joskus jopa puolet yöunista uhrattiin ongelman korjaamiseen.

Tämä ei ollut varsinaisesti Dresden-ongelma, mutta aivan alussa jouduin vaihtamaan koneessa kiinni olleen Cinemeccanican pystyputkikammiosta peilin, jonka peilipinta oli hilseillyt peräti 40% pois. Ilmeisesti johtunut jäähdytyksen puutteesta.

Noh... tämähän ei nyt varsinaisesti liittynyt mitenkään Iscon objektiiveihin, joten jos kiinnostaa tietää lisää D1:sten kanssani touhuilusta, niin sille pitää varata sitten ihan oma uusi aiheensa.
Kirjattu